Revoluce na železnici. Ťok přišel s nápadem, který neobyčejně rozzuřil ČSSD

18.01.2017 21:19

Půjčovna vlaků, nápad, se kterým přišlo ministerstvo dopravy, vyvolal mezi politiky i odborníky pozdvižení. Na počátku tohoto týdne se jím dokonce zabývala tripartita. Revoluce v osobní železniční dopravě, kdy by vlaky nekupovali dopravci, ale stát, který by jim je pak půjčoval, má zřejmě jediný důvod: rychle využít peníze z Evropské unie, když je není možné čerpat na výstavbu dopravní infrastruktury, protože není připravena.

Revoluce na železnici. Ťok přišel s nápadem, který neobyčejně rozzuřil ČSSD
Foto: Klub přátel Krušnohorské železnice
Popisek: Moldavská horská dráha slaví v roce 2015 už 130. výročí existence.

Anketa

Kdo má víc vaší úcty a respektu?

hlasovalo: 13348 lidí

Státní půjčovnu vlaků prosazuje ministerstvo dopravy řízené ministrem za hnutí ANO Danem Ťokem, líbí se i soukromým dopravcům, kteří na evropské dotace na nákup vlaků nedosáhnou, ale výhrady má většina politických stran napříč politickým spektrem, České dráhy i odbory. Konečné slovo bude mít zřejmě vláda, protože o tak zásadní změně koncepce železniční dopravy by neměl rozhodnout jen Ťokův úřad.

Ťokův úřad chtěl koupit vlaky za dvacet miliard

Ministerstvo dopravy chce investovat v příštích letech do nových souprav dvacet miliard korun s výrazným přispěním evropských dotací. Výhodou by měla být úspora peněz při nákupu většího počtu souprav. Vlastník společnosti RegioJet Radim Jančura ParlamentnímListům.cz vysvětlil, že když chce stát využít evropské peníze na nákup vozidel, musejí je koupit do svého majetku stát nebo kraje a pak je půjčit dopravci, který je bude po dobu deseti až patnácti let používat. „Je varianta, že je budou dopravci žádat do svého majetku, ale Brusel si to nepřeje, protože každý dopravce včetně Českých drah může zkrachovat a vozidla z evropských peněz by se pak stala součástí insolvence,“ objasnil, proč ministerstvo zvolilo netradiční variantu. „Primárně mají jít peníze do výstavby infrastruktury, ale protože není možné pokračovat v hromadě připravených projektů, kde chybí EIA, nákup souprav se jeví jako nejelegantnější způsob, jak vyčerpat peníze, aby se nemusely vracet do Bruselu.“

Lidovci mají obavy, jestli budou půjčené vlaky udržovat, aby vydržely dvacet let

Ale vládní koalice není v postoji k radikální změně jednotná. Lidovci připouštějí, že jde o netradiční, neotřelý krok k postupné liberalizaci železniční dopravy, ale nebrání se ho vyzkoušet. „Je to trochu česká specialita, nikde jinde to moc není. Chápu, že soukromí dopravci jsou tím nadšeni, protože pro ně je to o náklad méně a České dráhy by ztratily nějakou výhodu. Ale já jsem pro to, abychom to zkusili, uvidíme, jestli se to osvědčí, nebo ne,“ vyslovil se pro půjčovnu poslanec Jaroslav Klaška z KDU-ČSL. I když připouští obavy, co se stane s vlaky a vagóny za deset let, protože půjčovat se mají na deset let, ale jejich celková životnost má být dvacet let. „Jsem zvědav, co se s nimi stane v té druhé periodě. V tom vidím kámen úrazu, že se je podaří udržet v přijatelném stavu, protože nájemce se k cizímu majetku chová jinak, než když je jeho. Dokud se to ale nezkusí, nebudeme znát výsledek. Smluvní podmínky musejí být udělány tak, aby dopravce i po deseti letech užívání odevzdal vlaky v dobrém stavu,“ vidí možnost, jak problém vyřešit.

Sociální demokraté: Je to šílené, aby stát někomu pronajímal mašiny

Ale proti revoluci v osobní dopravě se postavili sociální demokraté. „Nevím, proč bychom měli pronajímat vlaky, považuji to za šílené,“ kroutí hlavou poslanec za ČSSD Jaroslav Foldyna. Pro České dráhy je to navíc podle něj komplikace. „Musíme si uvědomit, že máme národního dopravce, soukromé firmy to nerady slyší, ale nemyslím, že by liberalizace měla jít tak daleko, že stát bude někomu pronajímat mašiny,“ je přesvědčen. Potvrzuje, že sociální demokracie k takovému záměru nemá důvěru. „Nemyslíme si, že je správně, aby stát měl půjčovnu mašin, liberalizace má nějaké hranice,“ dodal Foldyna.

Radim Jančura: Sobotka protežuje Škodu Plzeň

Podle majitele RegioJetu Jančury jediným, kdo je proti, jsou samotné České dráhy, protože se otevírá trh na železnici, a sociální demokracie. „A sociální demokracie pouze z jednoho důvodu – kvůli známým vazbám Bohuslava Sobotky na Škodu Plzeň a jeho spolužáka Radka Pokorného, který Škodovku zastupuje. To je obecně známo, a proto sociální demokracie brání konzistentně otevírání železničního trhu, přestože Brusel se v tzv. čtvrtém železničním balíčku jasně rozhodl, že se ten trh musí otevřít a že se budou soutěžit všechny vlakové linky,“ obviňuje soukromý dopravce premiéra. Jančura má zřejmě na mysli jen vládní koalici, protože pravicová i levicová opozice je zásadně proti.

Exministr dopravy za ODS: Je to zvláštní nápad, aby stát půjčoval vlaky dopravcům

Bývalý ministr dopravy za ODS Zbyněk Stanjura kritizuje, že hlavním důvodem není to, že jde o dobrý projekt, ale že je to projekt, jak vyčerpat evropské peníze. „Má to být naopak: máme nějaké priority, když na to získáme peníze z Bruselu, dobře, když ne, zaplatíme to z národních zdrojů. A ne zkoumat dopředu, co se dá financovat, a podle toho vymýšlet projekt.“ Myšlenka půjčování vlaků dopravcům ze strany státu mu připadá zvláštní. „Myslím, že osvědčenější model je soutěžit tratě, nadefinovat technické podmínky, jaké mají splňovat vlaky,“ namítá. Na námitky, že nákup vlakových souprav je velká investice, oponuje tím, že když chce někdo soutěžit v železniční dopravě, musí zvážit, jestli je dostatečně finančně silný na to, aby investoval a v případě výhry pak provozoval dopravu deset patnáct let. „Pokud ne, pak by ty soutěže nebyly úplně seriózní, když zásadní investice udělá stát,“ řekl ParlamentnímListům.cz.

Předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové: Je to velmi nezodpovědné vyhazování peněz

Stejně vyhraněný postoj má i předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové František Laudát. Připadá mu směšný. „Model je nesmyslný, podle mne je to velmi nezodpovědné vyhazování peněz. Když začnete nějaký majetek půjčovat právnickým osobám, ať už obecním, privátním, krajským apod., může to skončit jen tím, že to vybydlí. To je zbytečné. Jestli chce někdo poskytovat služby na železnici, měly by to být kapitálově silné firmy, které samy budou garantovat státem nebo krajem předepsané standardy,“ uvádí stejný argument jako exministr dopravy za ODS Stanjura.

Karel Šídlo z KSČM: Stát dělá všechno proti tomu, aby mohly České dráhy fungovat

Expert na dopravu KSČM Karel Šídlo označil záměr ministerstva dopravy za opatření, které jednoznačně likviduje národního dopravce – České dráhy. „Jestli někdo z dopravců nebude mít šanci uzavřít smlouvu se státem bez toho, aniž si vezme jeho vozidla, nemůže to fungovat,“ odmítá s tím, že dosud si všechna vozidla zařizovali sami dopravci. „Byla to i nutná podmínka budoucího smluvního vztahu,“ konstatoval. Nelíbí se mu, že by výběrová řízení byla nastavena tak, že dopravce musí použít vozidla, která budou v půjčovně. Soukromník podle něj problém mít nebude, protože je málo takových, kteří vlastní více vozidel. „Nejvíc vlastní České dráhy, byl by pro ně velký problém, když dojde k tomu, že si budou muset brát vozidla od státu, kdyby náhodou získaly smlouvu, protože by měly vlastní vozidla zbytečně,“ vysvětlil, proč vlakovou půjčovnu považuje za věc nebezpečnou pro národního dopravce. Státu vyčítá, že v posledních letech dělá všechno proti tomu, aby mohly České dráhy fungovat. „Soukromí dopravci šli do služeb, které jsou lukrativní, obsluhují jen tratě, o kterých se dá říci, že mohou na základě jízdného fungovat. Ale ty tratě, kde jezdí málo lidí, jsou tam máločetné spoje, a je to velmi široká síť po České republice, tam fungují České dráhy jako dopravce, ať ve spolupráci s ministerstvem dopravy nebo kraji, má garantovánu úhradu ztráty, která vzniká mezi oprávněnými náklady a jízdným,“ dodal Šídlo.

Všechny linky jsou stejně lukrativní. Kde je méně cestujících, jsou vyšší dotace

Provozovatel RegioJetu Radim Jančura upozorňuje, že neexistují lukrativní a nelukrativní linky. „Všechny jsou ztrátové, České dráhy neprovozují jedinou linku, která by byla zisková. Ale z hlediska lukrativnosti jsou si všechny linky rovny. Když je méně cestujících, jsou vyšší dotace,“ vysvětlil. Smyslem podle něj je, že v soutěži vyhrává dopravce, který chce nižší dotace, čímž stát, který dnes dotuje železniční dopravu třinácti miliardami korun, ušetří. „Vstup nové konkurence je jen vítaný, znamenalo by to i nižší jízdné pro cestující a vyšší platy pro zaměstnance, protože se zvýší tlak na zvyšování mezd. Když vyhraje nějakou soutěž soukromý dopravce, musí přeplatit zaměstnance Českých drah, tím se mzdy na železnici prudce zvyšují,“ argumentuje. A proto se diví, že odbory jdou proti tomuto záměru. „Liberalizace dává železnici budoucnost, odbory jdou proti tomu, protože mají posty v dozorčích radách Českých drah, neprosazují zájmy svých členů – zaměstnanců drah, ale zájmy managementu,“ obviňuje i vedení Českomoravské komory odborových svazů, která se na jednání tripartity postavila proti půjčovnám vlaků.

Tripartita nedoporučuje vládě nakoupit vlaky a půjčovat je dopravcům

Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák po jednání tripartity potvrdil, že od sociálních partnerů vzešel požadavek, aby vláda jasně řekla stanovisko, jak se zachová k národnímu dopravci, zda bude dodrženo rovné podnikatelské prostředí. „Sociální partneři nedoporučili, aby operační program II byl využit pro nákup vozidel v oblasti železniční osobní dopravy. Oba sociální partneři upozornili, že program je vysoce rizikový a není v EU obvyklý, podle našich informací je jen ve Francii a Bavorsku, a je nesmírně komplikovaný, zvlášť právně. My jsme doporučili, že peníze mají jít především na výstavbu dopravní infrastruktury, a je-li dostatek prostředků, ať se využijí na opravu silnic II. a III. třídy v krajích, tam jsou již projekty připravené a spolknou čtyři miliardy každý rok,“ doporučila tripartita vládě, jak nepřijít o peníze z Bruselu.

České dráhy se radují, že bude zachován spravedlivý a osvědčený model

Výsledek jednání tripartity vedení Českých drah potěšil, považuje záměr ministra dopravy už za definitivně mrtvý. „Zpráva, že stát nechce budovat státní půjčovnu vozidel a vlastní depo s opravárenskými kapacitami, má pro nás zásadní význam. Zůstane zachována základní konkurenční výhoda ČD a zároveň významná bariéra pro vstup konkurence na trh železniční osobní dopravy, což je vlastnictví vozidel. Každý dopravce, který se bude ucházet o linky v závazku veřejné služby, si bude muset vozidla koupit a starat se o ně sám. To považujeme za spravedlivý a osvědčený model, i podle sousedních zemí,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek pro ParlamentníListy.cz.

A současně zdůraznil, že České dráhy čeká řada změn. „Před námi je nyní vznik nezávislého regulátora, vytvoření systému vzájemného uznávání jízdenek a také nastavení férových podmínek pro soutěže. Chceme přispět k tomu, aby otevření trhu osobní železniční dopravy mělo předem jasně nastavená pravidla. Jen tak můžeme definovat model fungování společnosti České dráhy po roce 2019, kdy končí dlouhodobé smlouvy. Jako akciová společnost neseme zodpovědnost nejen vůči akcionářům, ale také vůči věřitelům, kteří nám na rozvoj podnikatelských aktivit půjčili 35 miliard korun,“ řekl šéf Českých drah Pavel Krtek.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Libuše Frantová

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Chalífát, konečné řešení pro Evropany.“ Proč veřejnoprávní TV opět zamlčela? Analytik na nohou

5:00 „Chalífát, konečné řešení pro Evropany.“ Proč veřejnoprávní TV opět zamlčela? Analytik na nohou

TÝDEN V MÉDIÍCH Dokud byl Pavel Tuleja rektorem Slezské univerzity v Opavě, nikoho jeho publikační č…