Když Miloš Zeman pro některé překvapivě vyhrál v roce 1998 a stal se předsedou vlády, svého úspěchu dosáhl i díky kampani s autobusem nazvaným Zemák. O více než 20 let později se předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomio Okamura rozhodl vsadit na podobnou taktiku a poslal do ulic kamion „SPĎák“.
Starostové některých měst, často z řad konkurenčních Starostů a nezávislých, hledají cesty, jak Okamurovou předvolební kampaň zhatit. Hledají cesty, jak Okamurův kolos nepustit na území své obce.
„Skutečně jsem na takovou úvahu u starostů narazil,“ řekl serveru Lidovky europoslanec a předseda Sdružení místních samospráv (SMS) Stanislav Polčák. Jednalo se prý o jeho kolegy z hnutí STAN v Pardubickém kraji.
- Další informace naleznete zde
Obce mají teoreticky možnost zakázat vjezd na své území strojům nad určitý váhový limit. Má to však háček. Tento zákaz v praxi nelze příliš uplatňovat na silnicích prvních a druhých tříd. Instalaci značky totiž musí konzultovat s policií a s příslušným krajským úřadem.
„Umístit takto restriktivní značku je administrativně náročné, bez souhlasu silničního úřadu se to neobejde,“ upozornil starosta obce Tupesy na Zlínsku Oldřich Vávra zvolený jako nestraník za KDU-ČSL.
Okamury se zastal hradní mluvčí Jiří Ovčáček.
„Ještě někdo pochybuje o tom, že je Pirátostán skutečným nebezpečím pro svobodu a demokracii? Mimochodem, kdyby se starostové za SPD pokusili zamezit volební kampani Pirátostánu, mediální mainstream bude vřískat 24 hodin denně,“ napsal Ovčáček.
Sám předseda SPD prohlašuje, že s pomocí svého kamionu chce dokázat, že čeští zemědělci umí vyprodukovat kvalitní levné potraviny, které jsou lepší, než potraviny dovážené k nám z EU, jen kdyby jim neházely klacky pod nohy nadnárodní supermarkety.
„Chceme nastavit zrcadlo nehorázným maržím, které tu mají nadnárodní supermarkety,“ prohlásil tento týden Okamura.
Tomio Okamura
autor: mp