Během letních měsíců podle Daniela Kurucze došlo ke zvýšení popularity Českých drah, což se projevilo výrazně vyšším využíváním oproti předchozím letům. Přispěly k tomu prý nové programy, nabízející výhodnou dopravu na festivaly, nebo sportovní akce.
Reálně by prý letos mohly České dráhy přepravit 170 milionů cestujících. „To jsou ohromná čísla,“ poznamenal Kurucz.
Nákladní doprava v divizi ČD Cargo podle něj v konkurenci se silniční dopravou bude vždy v nevýhodě, protože přepravci po silnici se nepodílí plně na nákladech udržování silnic, zatímco České dráhy mají na údžbu kolejí vyšší náklady. Přesto se v poslední době daří v nákladní dopravě hospodařit mnohem lépe než v posledních letech.
České dráhy pod Kuruczovým vedením výrazně ořezaly náklady na marketing. Oproti neuvěřitelné čtvrt miliardě v roce 2010 byly tyto výdaje seškrtány o sto milionů. Z toho 108 milionů jsou podle něj nezbytné výdaje, například na informační letáky pro cestující. Na „skutečný“ marketing, například při sponzorování sportovních akcí, by mělo připadnout zhruba deset miliard. Například partnerství s tenisovou reprezentací v Davisově poháru by od příštího roku mělo skončit.
Dvanáct let, a stále se hádají o majetek
Dvanáct let poté, co stát rozdělil správu kolejí od zajišťování železničního provozu, stále není vypořádán majetek mezi Českými drahami a Správou železničních dopravních cest. Dodnes tedy dochází k řadě sporů. Příkladem je například podle některých ukvapená demolice dvou venkovských nádraží na Karlovarsku.
Podle Kurucze by měly být v první fázi na SŽDC převedeny pozemky pod budovami, cena by měla být přibližně pět miliard korun. V další fázi se pak budou převádět pozemky pod kolejemi, které by měly do rozpočtu drah přinést sedm miliard.
Soukromí dopravci si však stěžují, že tyto miliardy jsou nelegální podporou Českých drah, která jim dává oproti nim značnou konkurenční výhodu. Proto vše zkoumá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Další otázkou jsou developerské projekty na nádražích, nejviditelnějším příkladem je pražské Masarykovo nádraží. O něm České dráhy podepsaly smlouvu před osmi lety a mezitím se dokonce změnil vlastník na straně protistrany, když do dění vstoupila společnost Penta. Podle Kurucze smlouva byla nevýhodná, zejména proto, že České dráhy mají peníze dostat až poté, co bude smluvené obchodní centrum dobudováno a zkolaudováno.
Jeho tvrzení Moravce zjevně šokovalo, vyptával se, jak mohla být taková smlouva podepsána, a chtěl znát konkrétní jméno, které je na dokumentu podepsáno. „Ten, kdo tu smlouvu podepsal, už určitě v Českých drahách nedělá,“ ujistil jej generální ředitel, konkrétnější být ale nechtěl.
Kuruczovi se prý podařilo dojednat, že by dráhy dostaly dopředu alespoň 110 milionů jako „zálohu“. „Považoval bych za úspěch, kdyby nám to protistrana zaplatila hned celé, ale to je nereálné,“ uvedl.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav