Šéf stavebníků líčil v rádiu hrůzy, kterým obor čelí už od Nečase. Peníze prý nebyly vůbec na nic

28.01.2014 18:28

Zastavení přípravy staveb bylo tragickým krokem, který nemá na svědomí premiér Jiří Rusnok, ale jeho předchůdce. Na dnešní problémy totiž bylo zaděláno před pěti až třemi lety. V rozhovoru s Václavem Moravcem na Rádiu Impuls to prohlásil Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Problém prý je i s čerpáním evropských dotací. V řadě případů jsme prý „bruselštější než Brusel“. Přitom by bylo co stavět.

Šéf stavebníků líčil v rádiu hrůzy, kterým obor čelí už od Nečase. Peníze prý nebyly vůbec na nic
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Hostem úterních Impulsů Václava Moravce na Rádiu Impuls byl Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Popsal hrůzu, s jakou se již asi pět let podnikatelé v tomto odvětví potýkají. „Podnikatelé v tomto sektoru kráčejí již do šestého roku zlých časů, ale jistou naději nám dává koaliční smlouva," poznamenal prezident v úvodu pořadu. Budoucí koalice ČSSD, ANO a KDU-ČSL slibuje v tomto sektoru jisté změny.

Nemáme dostavěné byty, chybí nám dopravní infrastruktura

Matyáš k tomu dodává, že netrpí jen stavební firmy, ale i stát, když čelí náporu rostoucího počtu nezaměstnaných občanů, kteří dříve v odvětví pracovali. Vina přitom neleží tolik na vládě Jiřího Rusnoka, ale na vládách předchozích, protože stavební projekty se připravují dlouho dopředu. Posunuli jsme se od absence peněz ve státním rozpočtu a teď „sklízíme to ovoce za poslední tři roky, kdy docházelo k zastavení přípravy staveb. To byl fatální problém,“ zdůraznil Matyáš, zastavil se totiž výkup pozemků a další související operace. Kvůli tomu prý letos zkrachují další stavební firmy.

Vládě se nepodařilo řádně využít ani peněz z EU, v řadě případů máme prý pravidla čerpání nastavena tak složitě, že jsme „bruselštější než Brusel“. Státní rozpočet ale v tuto chvíli počítá s tím, že do stavebnictví má jít až 71 miliard korun, Matyáš však nevěří, že se je podaří vyčerpat všechny, protože příprava stavebních projektů zabere dost času. Rád by však vyčerpal celých sto procent.

Platí totiž, že rozhodně nemáme dobudovanou dopravní síť v Česku, nemáme vyřešenou bytovou situaci občanů a další věci. Tady je vidět, že by bylo co stavět. Matyáš si je vědom i toho, že stavebnictví poškozují i korupční kauzy, jak je známe ze Středočeského kraje, nebo problémy s dálnicí D47, ale kupříkladu u té dálnice prý vina rozhodně není jen na straně stavbařů.

Tunel Blanka

Ve vysílání došlo také na tunel Blanka a Matyáš zde opět zdůraznil, že nevidí problém na straně stavbařů. Problém vidí v tom, že město Praha vznáší nové a nové požadavky týkající se této stavby. Zároveň jde prý o špičkový projekt, který sám o sobě zkrátka nemůže být zadarmo.

V obecné rovině by Matyáš přivítal, kdyby fungovala expertiza staveb na státní úrovni. To je jedna z věcí, kterou by mohl odstartovat např. nový ministr dopravy. Zároveň u veřejných zakázek nelze spoléhat jen na nejnižší cenu u zakázek, je třeba hledět na jejich kvalitu. Na straně zadavatele prý ale často schází lidé, kteří by kvalitu projektu zhodnotili, zatímco cenu zvládne porovnat žák páté třídy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…