I v prvním čtvrtletí letošního roku se měla ČOI setkávat nadále s tím, že prodejci v mnoha případech neplnily povinností vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele, při nabídce a prodeji zboží v souvislosti s poskytováním slev. V rámci kontrolní akce realizovala ČOI 477 kontrol a porušení právních předpisů bylo zjištěno hned při 178 kontrolách (37,32 %).
Ze zjištění Česká obchodní inspekce vyplývá neradostné zjištění, že čeští obchodníci stále chybují při poskytování slev a někteří se dokonce snaží i nadále formou „falešných slev“ své zákazníky klamat. Ti pak koupí ve „slevě“, která ve skutečnosti slevou není zboží za stejné peníze jako normálně či dokonce ještě dráže, než kolik stálo před touto „slevou“.
„Kontroly byly zaměřeny na prodávající v rámci celé tržní sítě včetně internetových obchodů. Cílem kontrolní akce bylo ověřit správnost informací o ceně výrobků, u kterých prodávající deklaroval slevu. Vyčísleny jsou pouze dosud ukončené kontroly. Nejčastějším zjištěním bylo porušení § 12a zákona o ochraně spotřebitele, týkající se informace o slevě a též údaje o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutí slevy. Tato povinnost, vztahující se k informaci o slevě, byla porušena celkem v 74 případech,“ informovala Česká obchodní inspekce, co byl nejčastější prohřešek.
Užití nekalé obchodní praktiky v souvislosti s informací o ceně u výrobků způsobem, který může uvést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, který by jinak neučinil, bylo zjištěno celkem ve 37 případech a ve 26 případech prodejci porušily povinnosti prodávajícího informovat v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb a jen od 2. ledna do 31. března nabylo právní moci celkem 104 pokut v celkové hodnotě 4 329 500 Kč.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas