Starosta Nového Města na Moravě: Politický příběh Jana Fischera není veselá podívaná

18.07.2013 15:00

Nejen o vládní krizi, novém ministru financí, ale především možnostech, které nabízí obyvatelům život v Novém města na Moravě a o městské hromadné dopravě, která by měla začít ve městě fungovat od příštího roku, jsme hovořili se zdejším starostou Michalem Šmardou (ČSSD).

Starosta Nového Města na Moravě: Politický příběh Jana Fischera není veselá podívaná
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

ČSSD sice prý rozumí rozhodnutí prezidenta Miloše Zemana jmenovat Jiřího Rusnoka premiérem, a tak zabránit pokračování pravicové koalice, nicméně nevěří v životaschopnost této vlády a domnívá se, že poslouží jen jako pouhý katalyzátor v úsilí o nové volby. Ztotožňujete se s názorem strany? A podpořil byste tak vy osobně Rusnokvu vládu či by podle vás měl dostat šanci ČSSD, která si již o případné sestavení vlády také řekla?

Souhlasím s názorem vedení ČSSD, které prosazuje rychlé vypsání nových voleb. Žádná vláda už v tomto volebním období nebude dost silná na to, aby zvládla těžké problémy, se kterými se naše země potýká. Pokud přesto dojde na druhý pokus o sestavení vlády, měl by patřit vítězi minulých voleb. Prezident by proto měl ve druhém pokusu pověřit sestavením vlády předsedu ČSSD Bohuslava Sobotku.

Nejvíce spekulací vyvolá ale asi jmenování Jana Fischera ministrem financí a jeho náhlé splacení dluhů za prezidentskou kampaň z peněz dárců. Jak se na jeho jmenování a celkově nové složení vlády, díváte vy osobně?

Pana Fischera si vybral, jako bílého koně, do funkce premiéra Mirek Topolánek poté, co zkrachovala jeho vláda. Stejný úmysl měl s tímto pánem i Miroslav Kalousek, když hledal maskota TOP 09 pro případ, že by Karel Schwarzenberg nebyl k dispozici. Pan Rusnok po něm sáhl poté, co jeho nabídku na obsazení pozice ministra financí odmítli všichni seriózní kandidáti... Politický příběh Jana Fischera není nijak zvlášť veselá podívaná.

Působíte jako starosta Nového Města na Moravě. Jaký je ve městě demografický vývoj a co se vy osobně snažíte dělat proto, aby lidé neodcházeli jinam?

Nové město na Moravě má dlouhodobě mírně nad deset tisíc obyvatel. V mateřských školkách máme něco přes 300 dětí a v základkách více, než 900. Největším zaměstnavatelem je nemocnice. Snažíme se vycházet vstříc podnikatelům, abychom udrželi dostatek pracovních příležitostí. Máme dost míst v mateřských školách – každé dítě od tří let může chodit do školky. Ročně dáme skoro milion korun na opravy a stavbu nových dětských hřišť. Jednou z priorit je rozvoj cestovního ruchu, a to zejména v oblasti aktivní turistiky a sportu. Proto doplníme lyžařské a biathlonové tratě o nový singltrack pro cyklisty. Zážitkové cyklotratě budeme budovat díky podpoře z Regionálního operačního programu. V letech 2014-2015 chceme postavit bazén s městskými lázněmi. V dalších letech pak sportovní halu a další občanskou vybavenost.

Město na začátku prázdnin získalo dotaci na rozšíření MŠ. O kolik se tak rozšíří její kapacita? A Jak byste hodnotil naplněnost škol? Jsou zde potřeba nějaké investice?

Díky dotaci z regionálního operačního programu vybudujeme tři třídy mateřské školy. Kapacita tak bude dostatečná a každý, kdo školku potřebuje, bude mít možnost své dítě dostat do třídy přímo ve městě, Pohledci nebo Slavkovicích. Lidé z města přitom nebudou muset dojíždět a mohou si vybrat z několika kvalitních vzdělávacích programů. Naplněnost škol je prozatím dostatečná. Samozřejmě, že kdyby bylo ve městě o sto školáků více, tak by se nám hospodařilo lépe.

Od příštího roku by měla začít ve městě fungovat městská hromadná doprava. Jaké předpokládáte náklady a už víte cenu jízdného? Častým problém jsou také černí pasažéři. Máte připravenou nějakou strategii, jak jim zabránit, a tím i ušetřit?

Prozatím předpokládáme, že náklady nepřesáhnou jeden milion korun ročně. Výše jízdného dosud stanovena nebyla. Detaily doladíme v průběhu zkušebního provozu v první polovině roku 2014.

Jak bude nyní probíhat zkušební provoz a kolik linek a zastávek bude ve městě jezdit od příštího roku?

Plánujeme zavedení dvou okružních linek a celkem 14 zastávek. Autobus by měl jezdit od pěti hodin ráno do osmi večer. Rádi bychom, aby jezdil sedm dní v týdnu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

16:34 „Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

V Budapešti od čtvrtka již potřetí probíhá maďarská verze Konference konzervativní politické akce (C…