Starosta Vysokého Mýta: Věřím, že se příprava výstavby R35 pohne dopředu

16.07.2015 14:37

O krocích k otevřené a transparentní radnici, ale nejen o nich, jsme hovořili s Františkem Jiraským (Nezávislí). Vyjádřil se i k vybudování zkušební dráhy v prostorách letiště či ke kauze skladu firmy Multiagro ve Slatině. Nepatrně v čase jsme se vrátili také k nedávné návštěvě premiéra, který společně s ministrem dopravy přijel do Vysokého Mýta řešit výstavbu R35.

Starosta Vysokého Mýta: Věřím, že se příprava výstavby R35 pohne dopředu
Foto: archiv starosty
Popisek: starosta Vysokého Mýta František Jiraský (Nezávislí)

Nové vedení města se rodilo složitě. Jak byste hodnotil atmosféru na radnici nyní? Podařilo se již zklidnit emoce?

Situace na radnici je v současné době velmi dobrá. Těší mne, že rada města pracuje v demokratické, přátelské a dělné atmosféře a že zaměstnanci městského úřadu už mají pro svoji práci více klidu.         

Vy sám jste od počátku odmítal spolupracovat s vaším předchůdcem Michalem Souškem (SPO). Údajně proto máte řadu důvodů. Můžete uvést nějaký konkrétní? A především co tak budete chtít dělat jinak?

Především bych chtěl zdůraznit, že současná koalice je společným dílem všech zapojených subjektů, které vyjádřily svoji vůli čtyři roky spolupracovat na správě a rozvoji našeho města. Společně jsme se shodli na základních principech, z nichž jeden z nejdůležitějších je otevřenost radnice. Více než v předchozím období nás zajímají názory občanů a získané informace chceme promítat do našich rozhodovacích procesů. Pokud bych měl nyní charakterizovat, co budeme dělat jinak, pak je to především uplatňování demokratických principů, větší otevřenost radnice a transparentnost.  

Jestliže pomineme povolební vyjednávání, jaký máte z prvních měsíců ve funkci pocit?

Práce starosty je velice různorodá a časově náročná. Vážím si dobré spolupráce s lidmi, kteří se podílejí na rozhodování města. Kromě zastupitelů to jsou především naši radní, místostarostové a zaměstnanci městského úřadu.  

V programovém prohlášení jste si za jednu z nejdůležitějších priorit vytyčili podporu rozvoje a rozšíření výrobního závodu firmy Iveco Czech Republic včetně stavby zkušební – testovací – dráhy pro autobusy v prostoru nynějšího letiště. Současně ale chcete také stejně jako dosud zachovat letiště ve formátu mezinárodního letiště. Máte již konkrétní představu, jak to udělat?

Od loňského září, kdy zastupitelstvo města schválilo pořízení změny Územního plánu města Vysokého Mýta, která by umožnila vybudování zkušební dráhy Iveco v prostorách letiště ve Vysokém Mýtě, směřují všechny naše kroky k tomu, aby se to podařilo. Bohužel v rámci procesu jejího projednávání vydalo v únoru Ministerstvo dopravy nesouhlasné stanovisko. Zpracovaná studie záměru společnosti Iveco Czech Republic a. s., která měla prokázat možnost společného provozu zkušební dráhy a letiště, totiž neřešila problematiku vyhlášeného ochranného pásma letiště, kde není možné umísťovat jakékoli stavby, které nesouvisejí s leteckým provozem. Několikrát již bylo řečeno, naposledy 17. června na zasedání zastupitelstva města, že předpokladem pro změnu stanoviska Ministerstva dopravy je předložení změny této studie, která by řešila problematiku současného ochranného pásma letiště. S touto důležitou informací byli zástupci společnosti Iveco Czech Republic a. s. seznámeni již v únoru, písemně jsem ji sdělil na začátku dubna předsedovi představenstva i generálnímu řediteli společnosti. Bez přepracování studie nelze pokračovat ve změně územního plánu a bez změny územního plánu nelze vybudovat zkušební dráhu. Věřím, že v brzké době nám aktualizovanou studii Iveco předloží a že budeme pokračovat v procesu změny územního plánu.  

Současně slibujete také zachovat všechny střední školy ve městě. Máte představu, jak to udělat? Přece jen školství bylo hodně skloňovaným tématem již v uplynulém volebním období.

Vysokomýtské střední školy mají naši všestrannou podporu. Vážím si současné výborné komunikace s jejich vedením i s Pardubickým krajem jako jejich zřizovatelem. Jsem přesvědčen, že se situace kolem vysokomýtských středních škol z konce roku 2013 již nebude opakovat a že Pardubický kraj s námi o případných dalších záměrech bude včas hovořit. Za město mohu slíbit, že budeme vždy usilovat o jejich zachování.

Palčivým problémem města je také doprava. Minulý měsíc navštívil město premiér a po něm i ministři financí a dopravy. Bohuslav Sobotka přislíbil, že vláda bude usilovat o co nejrychlejší výstavbu rychlostní silnice R35 v Pardubickém kraji. Komunikace má odlehčit dálnici D1 a pomoci rozvoji firem v regionu. Jste optimista? A kdo je podle vás za současnou situaci odpovědný?

Jsem realistický optimista a věřím, že se příprava výstavby R35 pohne dopředu. Členové vlády, Ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic znovu a opakovaně deklarovali, že její výstavbu považují za jednu ze svých priorit a vyčlení na ni finanční prostředky. Pardubický kraj, naši poslanci i senátoři, starostové měst a obcí, Vysoké Mýto nevyjímaje, my všichni se jich budeme stále ptát, jak pokračuje příprava a výstavba R35, protože současná situace na silnici I/35 je skutečně dlouhodobě neudržitelná.   

Jak to vypadá se záměrem města rozšířit kamerový systém ve městě? A je bezpečnost velkým problémem Vysokého Mýta?

Kriminalita ve Vysokém Mýtě nijak nevybočuje z celostátního průměru, odpovídá velikosti města a skutečnosti, že leží na frekventované silnici I/35. Pro její neustálé snižování jsme připraveni dělat veškeré potřebné kroky, kromě jiného také rozšiřovat kamerový systém ve městě. Ve spolupráci s Policií ČR máme vytypovaná problémová místa a na rozšíření kamerového systému budeme žádat o dotaci z Programu prevence kriminality.

Počátkem února objevila policie v muničním skladu firmy Multiagro ve Slatině u Vysokého Mýta stovky tun munice včetně nelegálně uloženého semtexu, povolení má firma pouze na šest tun. Nyní již intenzivně probíhá odklizení zbrojního materiálu. Má vyklízení munice nějaký negativní vliv na život ve městě?

Kauza skladu firmy Multiagro ve Slatině nemá na život ve městě žádný vliv.

Nedomníváte se, že se u nás problémy často řeší až za pět minut dvanáct, ne-li poté, co dvanáctá odbije a dojde k nějaké tragédii? A je podle vás na vině chyba jednotlivců, nebo je problém v celém systému? 

Je to kombinace obou faktorů. Je zřejmé, že v některých oblastech musí stát svůj systém zdokonalit, aby podobným problémům předcházel.

Ve spolupráci s občany připravujete novou podobu parku Za Pivovarem. Jaké náklady na revitalizaci předpokládáte a z čeho budou financovány?

Začátkem června jsme uspořádali veřejnou diskusi s občany města, nyní probíhá anketa, ve které obyvatelé mohou vyjádřit svoji představu o budoucím parku. Na podzim budou definovány parametry pro zpracování architektonické studie a na ni naváže příprava projektové dokumentace. Teprve potom budeme vědět, s jak vysokými náklady musíme počítat. Pokud bude v dotačních programech Evropské unie vyhlášena vhodná výzva, zcela jistě se pokusíme získat na vybudování parku Za Pivovarem dotaci.           

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Moravský espéďák: Rusko už za dva roky nebude existovat. Psali analytici z USA

20:17 Moravský espéďák: Rusko už za dva roky nebude existovat. Psali analytici z USA

Moravský kandidát SPD a Trikolory do Evropského parlamentu Boris Latýn ve svém komentáři zmiňuje ana…