Ťok se v Babišových novinách rozpovídal o střetu zájmů i ministrování

15.11.2014 12:21

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš hned při oznámení rezignace Antonína Prachaře novinářům sdělil jméno dalšího možného ministra dopravy. Navrhl Dana Ťoka. Manažer Skansky vysvětlil Lidovým novinám, proč se nejedná o střet zájmů, pokud by z tak významného stavebního podniku odešel vést celý rezort. Jako prioritu vidí stabilizaci Ředitelství silnic a dálnic a není prý příznivcem personálních smrští. Mohl údajně na ministerstvo vzít zpět i někoho, kdo „byl odejit“ za ministra Prachaře.

Ťok se v Babišových novinách rozpovídal o střetu zájmů i ministrování
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto
reklama

Dan Ťok, kandidát na ministra dopravy hnutí ANO, je vnímán jako schopný manažer. O jeho případném fungování ve vládě se v těchto dnech rozhoduje. On sám už vypracoval odpovědi na 11 otázek, které zajímají předsedu vlády Bohuslava Sobotku (ČSSD) a formuloval také priority rezortu. Na otázky odpovídal i sobotním Lidovým novinám.

„Vidím prioritu ve dvou věcech. Nejhlavnější je podle mě stabilizace Ředitelství silnic a dálnic. Ta organizace nemůže fungovat s dočasným vedením. A hlavně je třeba začít vypisovat zakázky a stavět,“ uvedl Ťok ke svým prioritám.

„Mám pocit, že jedním z mých úkolů bude očistit a zlepšit jméno Ministerstva dopravy. A očistit jméno dopravního stavitelství… Ten stav není tak tragický, jak se o něm občas píše,“ míní Ťok. Vnímá prý jako negativní tendenci, když někdo odejde z funkce, kde se mu příliš nedařilo, zcela tohoto člověka odepsat. „Nemohu říct, že bych souhlasil se všemi kroky minulého ministra Antonína Prachaře, ale na druhé straně nelze říct, že v rezortu neudělal nic dobrého,“ dodal.

Situaci v rezortu chce posoudit znovu

Do vedení ŘSD si Ťok představuje odborníka a prý má i několik jmen v hlavě. Ta ale LN neprozradil. Důležité podle něj je, aby tento odborník měl i manažerské schopnosti a byl schopen připravit společnost na transformaci v akciovou společnost.

Kandidát hnutí ANO na problémové ministerstvo se ve funkci chystá mluvit i s lidmi, kteří nedávno odešli či „byli odejiti“. „A chci se jich zeptat, jak oni vidí důvody odchodu. Chci posoudit celou situaci v rezortu znovu. Nejsem přítelem personálních smrští. A rozumím tomu, že ministerstvo potřebuje stabilitu,“ uvedl pro LN s tím, že je možné, že na ministerstvo vezme zpět někoho z těch, kteří odešli za jeho předchůdce.

Velmi se hovoří o případném střetu zájmů, který by Dan Ťok mohl mít, protože přichází ze společnosti Skanska, jež se ve značné míře podílí na výstavbě českých silnic. „Střet zájmů je v tomto případě trochu virtuální realita. Já nejsem majitelem firmy Skanska. Mám nějaké zaměstnanecké akcie, ale ty prodám. Takže bych leda tak mohl pomáhat svým bývalým kolegům. A z toho, že bych chtěl pomoct bývalým kolegům třeba k vyšším bonusům, z nichž by mi pak něco dali jako úplatek, mě může vinit jen ten, kdo to sám dělá a neví, co dělám já,“ říká Ťok k nejsilnější námitce proti své kandidatuře.

Nezvolili by mě, kdyby bylo nějaké podezření, že jsem korupčník

„Skansku jsem změnil, funguje tam etický kodex a nejsme součástí žádného kartelu. Jsem předseda platformy pro transparentní podnikání, jsem prezident Americké obchodní komory. Mě by její členové nezvolili, kdybych měl pověst nebo byly pochybnosti, že jsem nějaký korupčník,“ tvrdí Ťok. Problém nevidí ani ve sporu, který Skanska vede se státem ohledně nekvalitní dálnice D47. Problém by podle Ťoka  byl jen tehdy, kdyby všem stavebním firmám odpustil všechno, co bylo. „To je přece blbost. Prostě stávající spory proběhnou, jak mají. Navíc nynější praxe je taková, že se spory vedou po linii vedení ŘSD – stavební firmy. Ministr do toho žádným způsobem nezasahuje,“ vysvětlil. Na praxi prý nechce nic měnit a hodlá respektovat nezávislý soud.

Kandidát ANO na šéfa dopravy v rozhovoru pro LN také připustil, že není příznivcem uzavírání dlouhodobých smluv a monopolních postavení firem. „Ve všech oborech není dobře, když se nastaví přirozený nebo nepřirozený monopol. Takže bych rád, aby existovalo řešení, které by umožnilo konkurenci a nezajistilo někomu monopol na dlouhou dobu,“ uvedl Ťok, když mluvil o mýtném systému.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: dkr
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Drahoš je lhář a křivák, řekl Xaver. Dal výzvu jeho peněžence

12:12 Drahoš je lhář a křivák, řekl Xaver. Dal výzvu jeho peněžence

Současná Rada ČT je obviňována, že neprávem odvolala dozorčí komisi. To a nejen to vysvětloval ve St…