Křesťanské základy podle Halíka ohroženy nejsou. Podle jeho názoru je uprchlická krize naopak šancí zamyslet se nad křesťanskými základy. „Je to také šance lépe poznat islám. Jsem zděšen z reakcí, které zaznamenávám i v křesťanských kruzích a z kterých profitují fašizoidní kruhy, xenofobní kruhy i populističtí politici,“ řekl Halík. „Můj postoj k islámu se opírá o učení katolické církve,“ dodal se slovy, že mu nejvíce vadí nerozlišování mezi islámem a džihádismem.
„Náboženství je strašně dynamický a proměnlivý jev. Nemůžeme mluvit obecně o náboženství jako takovém. Islám je stejně jako křesťanství také pestrý. Vyvíjí se v učitých kulturách,“ dodal. Nerozlišovat islám a džihádismus je dle něj stejné jako dávat rovnítko mezi Ku-klux-klan a křesťanství. „I upalování čarodějnic bylo projevem křesťanství. Zvrácený projev křesťanství,“ zmínil. Islám dle něj není ze své podstaty násilnický, i když existují proudy, které jsou násilné. I mnohé islámské autority dle jeho názoru upozorňují na nutnost odlišných výkladů islámu.
Cílem islamistů je ukázat muslimům, že Západ nenávidí islám a je nutné nenávidět je. „K tomu jim nejlépe pomáhají ti, kteří atakují islám jako takový. Tím ty umírněné muslimy nahánějí extremistům,“ dodal.
Sice podle Halíka říkáme, aby uprchlíci respektovali naše hodnoty. „Ale známe je? Lidé, kteří často volají o ohrožení křesťanství, neznají ani desatero přikázání,“ podotkl Halík.
Boha máme podle českého teologa jednoho. „Nemáme žádného lokálního boha křesťanského či katolického. Jestliže vyznáváme Boha stvořitele této země, máme stejného boha i s ateisty i s hvězdami. Porozumění k bohu i porozumění k víře se liší,“ zmínil.
Migranti přicházející do Evropy nejsou všichni muslimové. „Mohou se z nich stát vášniví muslimové v důsledku odporu, se kterým se v Evropě setkávají. Migrace je samozřejmě problém,“ řekl muž, který je od doby souhlasu s přijetím 23 uprchlíků nazýván vítačem. „Nikdo ale neříká, že musíme přijmout všechny. Je třeba rozlišovat. Mezi uprchlíky jsou lidé, kteří prchají před islámským terorismem. Ti mají právo, jak morální, tak i zákonné právo na azyl v demokratických zemích. Pokud ty země chtějí být demokratické a evropské. Druhá skupina jsou oběti těch obchodníků s iluzemi, takzvaní ekonomičtí migranti. Řada těchto lidí se už přesvědčila, že tomu v Evropě nebude tak, jak se jim doneslo, a vracejí se,“ dodal Halík.
Podle Halíka je v souvislosti s migrační krizí nebezpečná především panika a hysterie. „Strach se často obrací v agresivitu. Měli bychom se ale zamýšlet nad skutečnými příčinami této hysterické reakce,“ řekl s tím, že dle jeho názoru jde možná o svobodu. „Svoboda je totiž mnohem náročnější, než jsme si mysleli. Je to spojeno s obrovskou odpovědností,“ podotkl.
Extremisty nazval Halík patologickou sedlinou i rakovinovými buňkami. „V momentě, kdy je imunitní systém oslaben, začínají rakovinové buňky bujet. A to se stalo u nás. Tyto buňky jsou podporovány seshora, u nás dokonce i ze strany prezidenta,“ zmínil Halík a podotkl, že v Česku závidíme slovenského prezidenta. Církevní autority dle jeho názoru selhávají.
Česká společnost by se dle jeho slov měla uzdravit ze závislosti k Rusku. „Patříme k Západu,“ zdůraznil Halík. Evropě může pomoci křesťanství zítřka. To musí projít reformou. „Jestliže impulzy papeže Františka vezme církev vážně, potom takovéto křesťanství té Evropě může pomoci,“ řekl. Musíme, dle jeho názoru, ve všem, co se děje, hledat „boží mízu“.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef