Společnost prováděla výzkum na vzorku dvou tisíc českých domácností, které reprezentují celkovou populaci 4,5 milionů domácností.
Více jak polovina Čechů se obává ztráty zaměstnání nebo zhoršení zdraví
"Optimističtí spotřebitelé jsou v Čechách většinou domácnosti s vyššími čistými měsíčními příjmy. Obávající se se nadprůměrně vyskytují ve skupinách se středním příjmem a pesimisté jsou spíše domácnosti s nižšími příjmy," popsal Ladislav Csengeri ze společnosti GfK CZ&SK.
Nadpoloviční většina Čechů má obavy ze ztráty zaměstnání (53 procent) a ze zhoršeného zdravotního stavu (52 procent). Tři z deseti občanů ČR uvedlo, že nemají dostatek peněz a čtvrtina uvedla strach z růstu cen a inflace.
Češi jsou pak velmi citliví na zdražování. 86 procent zmínilo, že na změny cen reagují citlivěji než před rokem.
Optimisté věří v lepší časy a zároveň mají z čeho spořit
Optimisté očekávají v budoucnosti lepší finanční situaci a zároveň mají z čeho spořit a mají menší obavy ze ztráty zaměstnání. Pro jejich nákupy je charakteristické, že je neprovádí příliš často a nakupují v hypermarketech, supermarketech a drogeriích.
Obávající se zákazníci nakupují v nadprůměrné míře alkoholické nápoje a masné výrobky. Nejčastěji zamíří do diskontních prodejen.
Pesimisté nejčastěji nakupují zboží denní spotřeby jako pekařské a masné výrobky. Chodí do diskontů a samoobslužných prodejen. Na rozdíl od optimistů a obávajících se nakupují mnohem častěji.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vfe