Třetinu žáků ve zvláštních školách tvoří romské děti, zjistil ombudsman

06.06.2012 14:13

Počet romských dětí ve speciálních školách je podle zjištění ombudsmana mnohonásobně vyšší než zastoupení romské populace ve společnosti. Ombudsman Pavel Varvařovský to považuje za nepřímou diskriminaci a navrhne ministerstvu školství nápravná opatření. Výzkum ukázal, že ve speciálních školách je 32 až 35 procent Romů. Toto procento podle veřejného ochránce práv ukazuje, že romské děti jsou do zvláštních škol zařazovány bez relevantního důvodu. Českou republiku za tuto praxi kritizoval Evropský soud pro lidská práva.

Třetinu žáků ve zvláštních školách tvoří romské děti, zjistil ombudsman
Foto: Hans Štembera
Popisek: Malí Romové v Poschlé

Odhadovaný počet Romů v populaci ČR je 1,4 až 2,8 procenta. Podle ombudsmana by ve speciálních školách měly být jen děti se zdravotním postižením. Navíc mu chybí snaha o integraci těchto dětí do běžných škol. Navrhl také vládě a ministerstvu, aby školy do 1. září daly vědět, zda vzdělávají děti podle speciálního vzdělávacího programu pro lehce mentálně postižené a kolik takových dětí vzdělávají.

Opravdu nepatřičné, říká Šimůnková

Návrhy podpořila i vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková. "Třetinové zastoupení romských žáků na těchto školách je opravdu nepatřičné a je třeba podniknout všechny možné kroky pro to, aby se tento stav změnil," uvedla. Reakce ministerstva školství dosud není k dispozici.

"Výzkum ukázal pokračující diskriminaci v přístupu ke vzdělání v ČR," řekla Lucie Obrovská z kanceláře ombudsmana. "Vzdělání je alfou a omegou sociální integrace Romů a je to právo, které je dané zákonem. Takto si vychováme další generaci Romů, kteří budou pouze příjemci dávek," dodala Obrovská.

O zařazení dítěte do speciálních škol dnes rozhoduje ředitel školy, který by k tomu měl mít vyjádření z odborné poradny a informovaný písemný souhlas rodičů. "Mnohdy se tak děje přímo, bez podrobného diagnostikování lehkého mentálního postižení, které je podmínkou zařazení dítěte do praktické školy. Ještě častěji je za mentální postižení pokládáno sociokulturní znevýhodnění těchto dětí, které vyrůstají v podmínkách sociálního vyloučení," myslí si Šimůnková.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: joh

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Moravec chtěl pitvat Babišův audit, ale narazil. A zněla Havlova slova

13:42 Moravec chtěl pitvat Babišův audit, ale narazil. A zněla Havlova slova

Dnes se v Otázkách Václava Moravce setkali předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský, nejvyšší státní…