Učitelka Základní školy Na Dlouhém Lánu v Praze při hodině českého jazyka mluvila s žáky osmých tříd o práci s informacemi a jako příklad použila současný válečný konflikt na Ukrajině. Přestože v zemi probíhají boje, uvedla, že v Kyjevě se v podstatě nic neděje, nebo že Česká televize „patří do skupiny médií, které jsou vázány na miliardáře Sorose“. Podle advokátky však učitelka hrubě přestřelila. „Nebudu se paní učitelky zastávat. Podle mě hrubě přestřelila, zejména pokud to byla hodina českého jazyka pro osmou třídu. Její proslov tam neměl co dělat. Žáci osmé třídy nemohou být vystaveni něčemu takovému. Byla to obrovská naivita učitelky či přímo hloupost, že něco takého otevřela,“ řekla redakci.
Jana Zwyrtek Hamplová zároveň zapochybovala, zda jde o důvod k výpovědi. „Nejsem si jistá, zda je to na výpověď, to by mohly říci soudy. Já to považuji za hrubé porušení kázně,“ uvedla. Pokud prý učitelka chtěla uvést příklady ohledně tématu práce s informacemi, neměla rozhodně používat válečný konflikt z aktuální doby. „Chápu to jako odborné selhání,“ podotkla s tím, že rovněž záleží na tom, co je uvedeno v pracovní smlouvě.
Z pracovně právní kauzy se stává kauza politická
Zaslouží si ředitel BIS Michal Koudelka státní vyznamenání?Anketa
„Politici by si to měli nechat pro sebe. Taková vyjádření zase považuji za politická selhání. Neměli by komentovat pracovně právní případy a vyslovovat pochvaly. Přišlo mi to podobné těm nesvobodným režimům. Za výklad, který se politikům líbí, pochvala a naopak,“ upozornila Jana Zwyrtek Hamplová. „Měli by být zdrženliví. Za prvé je ze zákona chybné, že se zveřejnila identita i fotka učitelky, která nyní nenajde práci. Je otázkou, zda by jedno selhání mělo mít tyto důsledky. A pokud začnou komentovat podobné události politici, stane se z pracovně právního sporu politická kauza, a to je špatně,“ řekla.
Hamplová: Učitelka měla použít příklady z historie
Sama si přitom prý vyhodnocuje informace z různých zdrojů o tom, co se na Ukrajině doopravdy děje. „Jsem člověk, který se k válečnému sporu staví střízlivě, a snažím se vnímat informace z obou stran. Nepřijímám nekriticky, co do nás politici hustí, takže si to sama vyhodnocuji a hledám informace, co se na Ukrajině skutečně děje a s obavami sleduji, jak nekriticky Ukrajinu podporujeme. Ale podle mého názoru měla učitelka nesahat s příklady do aktuální situace, ale do historie. Práci s informacemi chápu a v posledním ročníku je vhodné mluvit o právu na svobodu projevu i názor, ale ne o takto aktuálním tématu,“ vysvětlila Hamplová.
Advokátka zopakovala, že to považuje za odborné selhání. Nyní již vyloučená učitelka se brání výpovědi s tím, že se snaží žákům vštěpovat respekt k odlišným názorům a čerpání informací z více zdrojů. „Cílem této hodiny bylo, aby se žáci dokázali zorientovat v dostupných informacích, aby se naučili vnímat polarizaci společnosti, odlišný názor brali jako věc běžnou, která je nijak neohrožuje, dokázali s ním pracovat a neodsuzovali jej,“ uvedla mimo jiné s tím, že jde navíc o omezování svobody projevu.
Taková obrana ale podle Hamplové v tomto případě neobstojí. „Práce s informacemi se dá ukázat na totalitním režimu po roce 1968, bylo tady Rudé právo a tak dále. U dnešní situace nikdo nemůže na sto procent říci, co se na Ukrajině děje. Nebylo to správné, navíc se jednalo o malé děti – osmáky. Uvidíme, jak se na to podívá soud. Za velmi chybné považuji vyjadřování politiků, kteří z toho dělají politický proces, jak mají soudy rozhodovat,“ poznamenala.
Redakci zajímalo, jak je na tom podle advokátky Česká republika s výukou o práci s informacemi ve školách. „Myslím, že děti to neučíme vůbec, takže se domnívám, že i současná doba by nás měla vést k tomu, abychom se zamysleli a tématu se ujali profesionálové, kteří v těchto oborech pracují. Jak vyhledávat informace, jak je vyhodnocovat a s tím souvisí i výuka o Ústavě,“ řekla Jana Zwyrtek Hamplová s tím, že už od 13, 14 let je možné žáky s tématem seznámit. „Měla jsem také děti ve škole a Ústava se učí velmi formalisticky. Tato doba by měla přispět k tomu, abychom povolali odborníky a přijatelnou formou odpovídající věku učili děti na konkrétních příkladech. A ono to jde, metody existují. Jinak to potom končí u amatérských pokusů a přinese to více špatného než dobrého,“ dodala advokátka.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
válka na Ukrajině
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Stručné informace týkající se tohoto konfliktu aktualizované ČTK několikrát do hodiny naleznete na této stránce. Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: Zuzana Koulová