Už víme více. A možná je to úplně jinak. ČT zjistila, jak je to prý s webem Aeronet

14.05.2018 7:54

O nejvlivnějším údajně lživém webu v Česku Aeronetu – AE News je známo zase o něco více informací, jak oznámila v neděli večer ČT. Ukazuje se, že to může být poměrně výnosný podnik, který je minimálně z části financován a řízen českými občany, nikoli Kremlem. Novinář Ondřej Kundra z Respektu k tomu poznamenal, že nepotřebujeme Kreml k tomu, aby ničil naši svobodu. Dokážeme si ji zničit sami.

Už víme více. A možná je to úplně jinak. ČT zjistila, jak je to prý s webem Aeronet
Foto: Hans Štembera
Popisek: Klávesnice
reklama

Moderátor pořadu Newsroom ČT24 Luboš Rosí oznámil velký úspěch. Prý se podařilo rozkrýt, kdo stojí za údajně nejaktivnějším šiřitelem lží a manipulativních zpráv v České republice – za serverem Aeronet neboli AE News. Pozadí tohoto dezinformačního serveru rozkryli společnými silami Ondřej Kundra z Respektu a Aneta Snopová (Reportéři ČT). Pracovali na tom dva roky.

Anketa

Měla by ČR posílat víc vojáků na zahraniční mise?

8%
92%
hlasovalo: 17761 lidí

„Po enormně dlouhém pátrání se podařilo odkrýt, co za lidi stojí za možná nejvlivnějším, tedy často doslova lživým webem v Česku. Za Aeronetem. No a taky, odkud a kam v jeho pozadí tzv. tečou peníze,“ oznámil moderátor.

Posléze připomněl, jaké zprávy Aeronet – AE News zpravidla přináší. Otevřel např. kauzu lithium, lhal svým čtenářům o úniku radioaktivity z francouzské elektrárny a tvrdil českým občanům, že červené karty z demonstrací proti Miloši Zemanovi rozdávala ambasáda USA. Tvrzení jsou předkládána bez důkazů. A bez autorů. Pod články se zpravidla objevuje pseudonym „vedoucí kolotoče“. Kundra a Snopová mají za to, že tohoto „vedoucího“ pravděpodobně odhalili. Mohl by to být pan Marek Pešl.

„Je to práce na 15 hodin denně, protože pokud zrovna nenatáčíte, tak dohledáváte informace,“ prozradila Snopová. Kundrovi se v jednu chvíli zdálo, že s kolegyní komunikuje víc než s rodinou. Provozovatel AE News se totiž skrýval za falešnými adresami a prý nebylo nijak snadné propracovat se k pravdě. Některé stopy dokonce vedly i do zahraničí. „Byl jsem dvakrát v Holandsku, opakovaně na Slovensku, v Lucembursku, v Německu,“ popsal pátrání Kundra.

Propaganda? Možná jde v prvé řadě o dva miliony ročně

Není bez zajímavosti, že Aeronet zřejmě dostává každý rok asi dva miliony korun od svých podporovatelů na provoz. Aeronet se proti tomuto tvrzení ohradil, prý jde o nehoráznou lež. Kundra a Snopová na svých slovech však nehodlají nic měnit. Peníze podle všeho spravuje Marian Rohály – dělník z Havířova. Později byl údajně založen jiný účet, který spravoval pan Jiří Beneš, který později předal správu svému jmenovci Josefu Benešovi. „Právě tohoto podnikatele v 90. letech unesl Berdychův gang,“ připomněla ČT. Od Josefa Beneše pak peníze pravděpodobně putují k již zmíněnému Markovi Pešlovi. Právě on by se mohl skrývat pod pseudonymem „vedoucí kolotoče“.

Marek Pešl už má se psaním článků své zkušenosti. Před lety podle všeho psal texty v uzavřené hackerské komunitě pod pseudonymem Dylan D´Angelo. Články Aeronetu a Dylana jsou si nápadně podobné. Kundra však přiznal, že se jim nepodařilo najít Marka Pešla osobně a konfrontovat ho se zjištěnými informacemi.

 „Zároveň není úplně jasné, zda za ním stojí někdo další. U Aeronetu byla od samého začátku jedna z hypotéz, že to je prokremelský web, který je nějakým způsobem spojený s ruskou dezinformační válkou, s lidmi, kteří tam tu dezinformační válku organizují. Ta fakta, která jsme shromáždili, ukazují na to, že Aeronet je z nějaké části dělán, je z nějaké části řízen hlavně českými občany. Vlastně nepotřebujeme Kreml k tomu, abychom si rozvraceli svobodu v této zemi,“ poznamenal Kundra. Jedním dechem však dodal, že možný ruský vliv na Aeronet stále nelze úplně vyloučit.

„Já bych ještě dodala, že nelze vyloučit, že jde čistě o byznys, že si lidé kolem Marka Pešla prostě spočítali, že ty informace ve stylu ruské propagandy prostě fungují, že na ty články lidé klikají, že jsou ochotní na to posílat peníze,“ dodala pro dokreslení Snopová.

Novinářka má za to, že už fakt, že provozovatel Aeronetu má potřebu skrývat se za dělníka z Havířova a další lidi a nepředstupuje před občany sám, ač je žádá o peníze na provoz svého webu, o čemsi vypovídá.

Výkonný ředitel nadačního fondu nezávislé žurnalistiky Josef Šlerka práci novinářského tandemu vysoce ocenil. „Nejde o to někomu zakázat něco říkat. Jde o to, aby bylo zřejmé, kdo to říká,“ zdůraznil na kameru. Připomněl také, že články tohoto serveru sdíleli v minulosti např. poslanci. Mimo jiné i Tomio Okamura. „Což je příznak toho, že mají vliv na tom správném místě. „Falešné zprávy jsou totiž jednou z klíčových zbraní v tzv. hybridní válce,“ doplnila veřejnoprávní televize. Za pravdu jí dal generál Petr Pavel.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: mp
reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

„Krvavá Madlenko, ty jsi jen prachsprostá zlodějka!“ „Český národ nikdy Kosovo neuzná“. Připomínka „dne uloupení“ byla ještě bouřlivější, než jindy

22:17 „Krvavá Madlenko, ty jsi jen prachsprostá zlodějka!“ „Český národ nikdy Kosovo neuzná“. Připomínka „dne uloupení“ byla ještě bouřlivější, než jindy

REPORTÁŽ „Prachsprostá zlodějko Albrightová, všechno to vrátíš!“ I to znělo v pondělí večer Václavsk…