Deník se odvolává hned na dva důvěryhodné zdroje policie a tvrdí, že informaci o obnovení poněkud kontroverzní informační povinnosti má právě od nich. Proč kontroverzní? Protože protikorupční policie leckdy vyšetřuje velmi citlivé kauzy, které se mohou dotýkat i vlivných lidí, a v takovém případě se každé možné vyzrazení chystaného či probíhajícího vyšetřování může rovnat katastrofě. A čím víc lidí tuto informaci má, tím riziko prozrazení narůstá.
Ve hře jsou miliony
Vilda ovšem odmítá, že by se informační povinnosti vyšetřovatelů rozšířily. „Současné vedení útvaru ve vztahu k trestnímu řízení nijak nerozšířilo informační povinnost ze strany podřízených. Vedení ÚOKFK vyžaduje pouze takové informace, které potřebuje k řízení útvaru,“ napsal.
Komunistický poslanec Zdeněk Ondráček, který byl ještě před pár lety vyšetřovatelem korupčních kauz, vzpomněl v této souvislosti např. na kauzu opencard. Své nadřízené informovali o chystané prohlídce na Magistrátu hl. města Prahy, a když k ní došlo, měl prý dojem, že úředníci byli na policii připraveni. Moment překvapení byl pryč. V kauze byli později obviněni jen magistrátní úředníci, ačkoli existovalo podezření, že v ní roli hráli i vlivní politici.
JUDr., PhDr., Zdeněk Ondráček, Ph.D.
Ondráček navíc tvrdí, že vedení útvaru může teoreticky na znovuzavedení povinnosti hlásit započaté prověřování pořádně zbohatnout. „Pokud takový člověk bude s informacemi schopný naložit, tak může být do půl roku milionář,“ říká. Hodlá se prý proto obrátit s dotazem i na ministra vnitra.
Povinnost z roku 2007
Povinnost hlásit započaté případy byla poprvé zavedena v roce 2007 s odůvodněním, že to na bedra vyšetřovatelů klade větší zodpovědnost, musí prý být důkladní a zároveň si pečlivě rozmyslet jakých nástrojů k prověření indicií použijí. Jinými slovy, mohlo to omezit např. používání odposlechů.
Vyšetřovatelé se této povinnosti mohou vyhnout dvěma způsoby. Buď budou o založení spisu informovat jen velmi obecně, takže zpočátku nebude jasné, koho za co vlastně prošetřují, nebo se mohou odvolat na zákaz státního zástupce. Ten je prakticky nejvyšším pánem v přípravném trestním řízení a může policistům nařídit, aby vedení neinformovali. Jestliže tím ovšem poruší svou informační povinnost, vedení útvaru je může také potrestat.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp