Obchodní řetězce se snaží prodávat velké objemy. Právě kvůli tomu tak často využívají slev. A to i v době, kdy k tomu není žádný objektivní důvod.
Řetězce a marketéři se chovali ukvapeně. Teď kvůli tomu klesá spotřeba
Podle Köppla je v současné době možné zvolit dva přístupy. Buď prodávat na objem – velké prodeje s malou marží – anebo rizikověji – prodej na cenu - prodat méně, ale s vyšší marží. V prvním případě nemají marketéři moc práce. V druhém případě už musí značka obhájit, v čem je lepší oproti konkurenci.
Pokles spotřeby je způsobený ukvapeným chováním obchodních řetězců a lidí z marketingu, soudí Köppl.
Máme mnoho obchodů s velkou prodejní plochou
Vše prý začíná u naivního budování obchodní sítě řetězců jako je třeba Ahold nebo Tesco. Jejich manažeři a developeři se v době konjunktury utrhli ze řetězu a stavěli velké obchodní prostory jako na běžícím pásu. Nedbali na analýzy kupní síly nebo spádovosti.
„A tak i díky stádnímu chování řetězců máme v Česku prostě moc obchodů s velkou prodejní plochou,“ vysvětluje Köppl ve svém článku.
Některé regály dnes připomínají uličky Jednoty za socialismu
Velký obchod ovšem znamená i velké náklady. Je zde mnoho značek, široký sortiment a také velký obrat. K tomu je ale potřeba zajistit logistiku a hodně lidí v zázemí. Teď ale velké obchodní řetězce redukují počet značek a zboží.
„Některé regály a sektory (třeba zelenina) dnes připomínají daleko více uličky Jednoty za socialismu než obchodního řetězce „západního" střihu,“ poukazuje Köppl.
Šéfové obchodních řetězců naučili zákazníky nakupovat ve slevách. Bylo to v době, kdy to ještě nebylo potřeba. Teď zákazníci jenom uplatňují svoje zvyky.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vfe