Kraje aktualizovaly seznam silnic, na kterých si přejí mýto bez poplatku. Ze zhruba 870 kilometrů silnic první třídy, o které se mýto mělo v příštím roce rozšířit, by tak mělo být zdarma přibližně 600 kilometrů a nového zpoplatnění se dočká jen 270 kilometrů. ČTK to sdělila předsedkyně Asociace krajů ČR Jana Mračková Vildumetzová (ANO). Nulovou sazbu bude muset ještě schválit vláda, kraje však loni dostaly slib, že stát bude jejich výběr respektovat.
Kraje ve spolupráci s obcemi vybraly seznam silnic bez poplatku podle intenzity provozu. Podle Mračkové Vildumetzové se zástupci samospráv obávali, že zpoplatnění všech úseků by vedlo k přesunutí velké části kamionové dopravy na silnice druhé a třetí třídy. „Tím by se na nich mohla zhoršit bezpečnost provozu, nadměrná doprava těžkých nákladních aut by je navíc mohla i poškodit,“ podotkla. Část silnic nižších tříd vede i přes centra měst.
Mgr. Jana Mračková Vildumetzová
Stanovit seznam úseků s nulovou sazbou krajům umožňuje memorandum, které loni uzavřely s tehdejším ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO). Ministr v memorandu slíbil, že stát bude výběr krajů respektovat. Týká se to ovšem pouze silnic, o které se mýtný systém nově rozšíří, dalších 240 kilometrů silnic první třídy, na nichž se mýto vybírá už delší dobu, zůstane zpoplatněných.
Nový mýtný systém se satelitní technologií by měl být na silnicích první třídy od ledna 2020. Otázkou zůstává, jak takové rozšíření z původně v tendru uvažovaných skoro 900 kilometrů změnilo podmínky výběrového řízení. Soudy, kam se obrátila rakouská společnost Kapsch, která ve výběrovém řízení neuspěla, nečeká lehké rozhodování.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas