Výrazný krok Kapsche k vyřešení krize. Nabídl státu odkup části firmy, mýto by na to vydělalo za týden

09.07.2018 15:57 | Zprávy

Současný provozovatel mýtného systému v Česku Kapsch nabídl dnes oficiálně státu odkup akcií části svého podniku, která zajišťuje provoz a obsluhu mýta. Podle firemních odhadů by se prodejní částka měla pohybovat mezi 200 až 400 miliony korun.

Výrazný krok Kapsche k vyřešení krize. Nabídl státu odkup části firmy, mýto by na to vydělalo za týden
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Na samotné odkoupení provozní části firmy, dle soudně-znaleckých posudků, by si mýto vydělalo zhruba během jediného týdne. Navržená varianta by vyřešila i přechod subdodavatelského řetezce na stát a rovněž i všechny potenciální licenční problémy. Role Kapsche by se zcela zásadně zmenšila na pouhého podporovatele softwarových změn či dodavatele mýtné technologie. Emancipovaný stát (např. pod názvem ŘSD Tolling) by místo jednoho disponoval několika malými subdodavateli, které by mohl pravidelně přesoutěžovat (včetně Kapsche). Měl by pod kontrolou výši provozních nákladů a všechny možnosti stanovování strategie dalšího rozvoje mýta v Česku. Převzetím mýta (nebo případně vysoutěžením nového provozovatele) by stát ušetřil více než dvě miliardy korun proti nabídce skupiny SkyToll/CzechToll.

"Rozhodli jsme se poslat panu ministrovi ještě jednou variantu řešení mýtné situace, která spočívá v razantní emancipaci státu v provozování mýta," řekl generální ředitel Kapsche Karel Feix. Podle něj by celý proces přechodu provozu mýta pod stát trval přibližně 15 měsíců. Konkrétní částku i podobu případného prodeje by podle firmy určily až jednání obou stran a znalecké posudky.

Stát v současnosti vlastní veškerou infrastrukturu mýtného systému, včetně dokumentace, podle Feixe mu však chybí provozní know-how představované především mýtnými a projektovými specialisty.

Podle mluvčího firmy Davida Šimoníka může toto řešení přinést státu několik pozitiv. Stát by podle něj vedle vlastního dohledu mohl pravidelně vybírat podle výhodnosti jednotlivé subdodavatele, kteří zajišťují například provoz technologie, logistiku nebo výběr poplatků. Převzetím systému do vlastních rukou by se podle Šimoníka mohly zároveň i snížit provozní náklady na zhruba 890 milionů korun ročně při provozní nákladovosti 8,6 procenta. Dnes provozní nákladovost dosahuje 14 procent.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: pas

Mgr. Jan Farský byl položen dotaz

Půjdete do vlády, která nebudete chtít přijmout Euro?

V čem je pro nás obyčejné smrtelníky EURO ekonomicky výhodné? Je na tom třeba Slovensko, které ho má ekonomicky líp než bylo před jeho přijetím? Mě to teda nepřijde a nevím, co by mě jako pracujícímu člověku s podprůměrným platem, který má ale větší lidí v zemi, přineslo?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mezi kolegy umělci má kvůli PL zle. Michal Gulyáš reagoval na štiplavý dotaz

11:57 Mezi kolegy umělci má kvůli PL zle. Michal Gulyáš reagoval na štiplavý dotaz

„Hrál jsem celý život, teď žiju!“ ujistil hejtry herec Michal Gulyáš, který by rád obsadil křeslo v …