Francouzská společnost JCDecaux bojuje proti českému miliardáři Danielu Křetínskému. Stal se hvězdou reklam na plochách společnosti Rencar, dceřiné společnosti francouzského gigantu. A z plakátů se předvádí jako bezohledný uhlobaron.
Věříte, že Fialova vláda bude dobře hájit naše národní zájmy?Anketa
V textu pod obrázkem je vysvětleno, že dosavadní uhlobaroni jako Křetínský nebo Pavel Tykač se snaží obejít zákazy fosilních paliv tím, že se přeorientovávají na podobně kontroverzní komoditu – na plyn.
„A banky, pojišťovny a státy je v tom podporují. Chtějí nás přesvědčit, že plyn je čistý a zelený,“ stojí dále v textu. Snaží se nám prý tvrdit, že plyn je „most“ k bezuhlíkové energetice, což podle zadavatele reklamy není pravda.
„Každá koruna vložená do plynové infrastruktury oddaluje řešení klimatické krize. Chtějme po bankách, pojišťovnách a vládních institucích investice do skutečných, ne falešných řešení,“ končí výzva.
Není ale úplně zřejmé, jak s tím vším souvisí firma JCDecaux. Ta je české veřejnosti známa z dlouholetého sporu o reklamní plochy na pražských zastávkách MHD. Mezi lety 1994- 2019 měla uzavřenou velmi výhodnou 25letou smlouvu, díky které kasírovala drtivou většinu příjmů z vylepených reklam.
Kvůli tomu, jakým způsobem její vztah s pražským Dopravním podnikem skončil, společnost JCDecaux vede proti České republice arbitráž. Je tedy možné, že chce negativní pověsti českého miliardáře (který má i významné mezinárodní aktivity) využít v tomto sporu s ČR.
Plakáty obsahují loga velkých českých bank – Komerční banky a UniCredit Bank, a rovněž pojišťovny Allianz. U nich je výslovně uvedeno, že Křetínského aktivity podporují. Je otázkou, zda tyto velké společnosti vůbec vědí, že jsou spojeny s takto kontroverzní kampaní zastávkové firmy.
Celkový pohled
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.