Vysmátý miliardář a hořící planeta. Za vším francouzští králové pražských zastávek. Hrozí Česku další brutální arbitráž?

06.11.2021 16:05

Přidej plyn, nabádá miliardář Daniel Křetínský na obrázku, který se objevil na reklamních poutačích v Praze. Za ním hoří planeta. Pod obrázkem je vysvětleno, že uhlobaroni chtějí obelhat veřejnost tím, že plyn, do kterého nově investují, je přechodem k zelené ekonomice. Akci proti majiteli EPH a fotbalové Sparty rozjela francouzská firma, všem Pražanům dobře známá.

Vysmátý miliardář a hořící planeta. Za vším francouzští králové pražských zastávek. Hrozí Česku další brutální arbitráž?
Foto: Tomáš A. Nový
Popisek: Francouzská firma JCDecaux bojuje proti miliardářovi Křetínskému

Francouzská společnost JCDecaux bojuje proti českému miliardáři Danielu Křetínskému. Stal se hvězdou reklam na plochách společnosti Rencar, dceřiné společnosti francouzského gigantu. A z plakátů se předvádí jako bezohledný uhlobaron.

Anketa

Věříte, že Fialova vláda bude dobře hájit naše národní zájmy?

2%
96%
hlasovalo: 47383 lidí
„Planeta hoří, a já říkám, přidej plyn“ hlásá, zatímco v pozadí za Křetínským šlehají plameny. Jedná se o narážku na podnikání Daniela Křetínského v energetickém byznysu, kde má v portfoliu i několik uhelných elektráren. Právě ty jsou oblíbeným terčem nenávisti zelených aktivistů, kteří rádi vykřikují, že planeta hoří.

V textu pod obrázkem je vysvětleno, že dosavadní uhlobaroni jako Křetínský nebo Pavel Tykač se snaží obejít zákazy fosilních paliv tím, že se přeorientovávají na podobně kontroverzní komoditu – na plyn.

„A banky, pojišťovny a státy je v tom podporují. Chtějí nás přesvědčit, že plyn je čistý a zelený,“ stojí dále v textu. Snaží se nám prý tvrdit, že plyn je „most“ k bezuhlíkové energetice, což podle zadavatele reklamy není pravda.

„Každá koruna vložená do plynové infrastruktury oddaluje řešení klimatické krize. Chtějme po bankách, pojišťovnách a vládních institucích investice do skutečných, ne falešných řešení,“ končí výzva.

Není ale úplně zřejmé, jak s tím vším souvisí firma JCDecaux. Ta je české veřejnosti známa z dlouholetého sporu o reklamní plochy na pražských zastávkách MHD. Mezi lety 1994- 2019 měla uzavřenou velmi výhodnou 25letou smlouvu, díky které kasírovala drtivou většinu příjmů z vylepených reklam.

Kvůli tomu, jakým způsobem její vztah s pražským Dopravním podnikem skončil, společnost JCDecaux vede proti České republice arbitráž. Je tedy možné, že chce negativní pověsti českého miliardáře (který má i významné mezinárodní aktivity) využít v tomto sporu s ČR.

Plakáty obsahují loga velkých českých bank – Komerční banky a UniCredit Bank, a rovněž pojišťovny Allianz. U nich je výslovně uvedeno, že Křetínského aktivity podporují. Je otázkou, zda tyto velké společnosti vůbec vědí, že jsou spojeny s takto kontroverzní kampaní zastávkové firmy.

Celkový pohled

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jav

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

18:22 Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

Jak ovlivní balík pomoci z USA a nové mobilizační předpisy pro Ukrajince vývoj rusko-ukrajinského ko…