Z Kunovic znovu zazní motor slavné C-11. O tři roky dříve

12.07.2025 15:05 | Monitoring

Ještě před pár měsíci to vypadalo, že kompletní renovace cvičného letounu C-11, který kdysi sloužil československé armádě, potrvá minimálně do roku 2027. Teď je všechno jinak. Letecké muzeum v Kunovicích totiž hlásí zásadní obrat – díky štědré dotaci Ministerstva kultury a významné podpoře ze strany kunovické letecké továrny Aircraft Industries bude oprava dokončena už letos.

Z Kunovic znovu zazní motor slavné C-11. O tři roky dříve
Foto:
Popisek:

„Díky štědré dotaci od ministerstva kultury a významné podpoře ze strany společnosti Aircraft Industries se renovaci, u níž se počítalo s dokončením až v roce 2027, podaří zvládnout ještě v tomto roce,“ uvedl s uspokojením ředitel muzea Martin Hrabec.

Ministerstvo kultury přispělo částkou 423 tisíc korun, která pochází z programu pro ochranu movitého kulturního dědictví. Peníze pokryjí klíčové zásahy do konstrukce letadla i finální fázi – navrácení historického nátěru. Už v loňském roce přitom muzeum obdrželo 260 tisíc korun na první etapu opravy, v rámci níž byl stroj zbaven původního nátěru a připraven na konzervaci.

„Během jara jsme na letadle prováděli menší zásahy, které nebyly finančně náročné. Nyní, když máme zajištěno vše potřebné, se můžeme pustit do projektu opět naplno, včetně nového laku,“ doplnil Hrabec a poděkoval všem partnerům, bez jejichž pomoci by projekt podle něj nebyl realizovatelný.

Zelenošedá kamufláž a rudé pruhy: C-11 bude vypadat jako za časů slávy

Letoun C-11, který ponese výrobní číslo 171721, dostane vizuální podobu z konce 50. let, kdy sloužil v armádní akrobatické skupině. „Jde o výrazné akrobatické zbarvení, které je, troufáme si říct, velmi atraktivní. Kombinuje tovární zelenošedou kamufláž s rudými pruhy a doplňky. Takže se návštěvníci mají rozhodně na co těšit,“ prozradil Lukáš Skládal, tajemník historické komise muzea.

C-11 patří k nejstarším strojům ve sbírce. Vyroben byl právě v Kunovicích v roce 1956, tedy v době, kdy se zdejší továrna začínala etablovat jako důležitý výrobní závod československého leteckého průmyslu. Sloužil jako cvičný stroj pro piloty armády, ale také jako součást tříčlenné armádní akrobatické skupiny.

V 60. letech armáda typ vyřadila a tento konkrétní kus byl odstaven v Leteckých opravnách Trenčín. V roce 1975 jej objevili kunovičtí nadšenci a převezli zpět „domů“. Od té doby je v péči muzea.

„Toto letadlo je pro Kunovice velmi důležité. Jde o první typ letounu, který se tu vyráběl skutečně masově. Jsme proto rádi, že po 50 letech od chvíle, kdy k nám do muzea tento exemplář dorazil, mu můžeme dopřát takovouto péči,“ uzavírá Hrabec.

Muzeum plánuje, že opravený letoun představí veřejnosti v příštím roce – ideálně v rámci některé z připravovaných výstav. Letecké muzeum v Kunovicích tak znovu dokazuje, že dědictví československého letectví nejen uchovává, ale doslova vrací k životu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Veřejná doprava

Dobrý den, když tak myslíte na ekologii, proč v Praze není hromadná doprava pro všechny zdarma?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
style="min-height:300px;"> reklama
Diskuse obsahuje 5 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Havel jim udělil milost. Pravda o únosu letadla z majora Zemana

5:30 Havel jim udělil milost. Pravda o únosu letadla z majora Zemana

PO STOPÁCH MAJORA ZEMANA Díl Mimikry ze seriálu 30 případů majora Zemana se proslavil písní Bič boží…