Čína je pro naše exportéry nenasycený trh, uvedl mimo jiné v rozhovoru Miloš Zeman. Zároveň také dodal, že jeho odhad o druhé vlně čínských investic v Česku ve výši 45 miliard byl podhodnocený.
Jako příklad pro export uvedl dohodu ohledně certifikace ultraligtů, jež se má podepisovat v průběhu návštěvy čínské hlavy státu. Česká republika je podle Zemana velmocí v oblasti malých a středních letadel, ale možnosti exportu do Číny zatím nevyužívá. „Já tento příklad uvádím jako ilustraci takzvaných ‚gap story‘, tedy teorie mezer. Nemůžete tvrdit, že budete exportovat všechno, ale musíte vyvážet to, pro co je na trhu mezera. Ta letadla jsou takovým příkladem. Samozřejmě můžeme počítat s tradičními formami exportu a rozšířit tyto formy,“ sdělil.
Ing. Miloš Zeman
Nedomnívá se však, že čínský trh by ve střednědobém horizontu mohl kompenzovat náš vývoz do Německa. „Teprve začínáme a každý začátek chvíli trvá. V dlouhodobém horizontu si to představit dovedu. Smyslem naší hospodářské politiky není opouštět existující trhy, na kterých se nám podařilo uchytit, ale tyto trhy rozšířit. V této souvislosti přikládám velký význam i dohodě 16 + 1, kterou Čína navrhla a která se týká nejenom České republiky, ale i dalších 15 středo- a východoevropských zemí,“ podotkla hlava státu. Kromě Číny vnímá možnosti pro české podnikatele také ve středoasijských zemích či v Latinské Americe.
„Přijde den, kdy už se na Čínu nikdy nebudeme dívat jako na zdroj levné pracovní síly. Ostatně už dnes někteří zahraniční podnikatelé konstatují, že se čínská pracovní síla zdražuje,“ padlo také v rozhovoru. „A než aby se dělal obrovský skok v životní úrovni, je lepší gradualistický přístup, protože spokojenost obyvatel není dána stavem, ale diferencí stavu. Podívejte se, my máme daleko vyšší životní úroveň než Číňané, ale jsme věčně nespokojeni, protože lidé reagují na to, kolik se jim přidá, nikoli na to, kolik už mají,“ řekl k tomuto tématu Zeman.
Při rozhovoru přišla řeč také na kanál Dunaj–Odra–Labe, o němž Zeman dlouhodobě hovoří a nyní se o něm spekuluje také v souvislosti s čínskými investicemi. „Dvě čínské firmy zatím projevují nezávazný zájem o účast na výstavbě kanálu Dunaj–Odra–Labe včetně možného spolufinancování. Já samozřejmě tento zájem vítám. Závisí to na mnoha dalších faktorech, měl jsem například schůzku s panem ministrem dopravy, aby se urychlila studie proveditelnosti na tento vodní koridor. Četl jsem v jednom komentáři zajímavou poznámku, že pro firmu, která stavěla Tři soutěsky, je stavba tohoto vodního koridoru něco jako oprava okresní silnice,“ uvedl Zeman s tím, že pro Česko je to stavba historického významu.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef