Vodíkové autobusy jako budoucnost veřejné dopravy
Zatímco většina krajů teprve opatrně testuje možnosti elektromobility, Zlínský kraj se rozhodl jít dál – a vsadit na vodík. „Chceme být inovátorem v oblasti veřejné dopravy, nabídnout obyvatelům kraje komfortní a ekologicky šetrnou přepravu a zároveň snižovat uhlíkovou stopu,“ uvedl statutární náměstek hejtmana Radek Doležel, který má na starosti oblast dopravy.
Vodík jako pohon má oproti elektřině několik výhod. Tankování trvá jen několik minut, infrastruktura je jednodušší a dojezdová vzdálenost vodíkových autobusů je srovnatelná s klasickými dieselovými vozy. Proto kraj zvažuje nasazení několika vodíkových autobusů v rámci Integrované dopravy Zlínského kraje už v následujících letech – a výsledky pilotního provozu využije při přípravě výběrových řízení na nové dopravce pro období 2030–2040.
Solar Global: Vodíkový průkopník ze Slovácka
Klíčovým hráčem projektu je firma Solar Global, která má sídlo přímo ve Zlínském kraji a patří k lídrům české zelené energetiky. V říjnu 2024 uvedla do provozu první elektrolyzér na zelený vodík v České republice. Jde o zařízení poháněné fotovoltaikou, které dokáže vyrobit až 8 000 kg bezemisního vodíku ročně. Ten se stane zásadním energetickým médiem pro dopravu i průmysl.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný