Zpravodajství ČT prý ovládli mladí fanatici, vedení jen přihlíží. Ostřílený televizní ředitel nevěřícně sleduje, co se to valí z obrazovky

29.11.2014 13:18

MEDIÁLNÍ HODNOCENÍ Ostrá kritika se snesla na Českou televizi kvůli projevu Miloše Zemana. Z jeho proslovu totiž redakce vymazala jméno miliardáře Zdeňka Bakaly, kterého prezident zmínil spolu s Viktorem Koženým jako jednu z překážek při vývoji země. Nakonec smazala ze svých internetových stránek celý díl Událostí, takže již není k dispozici. Podle bývalého ředitele Slovenské televize Radima Hrehy se ČT začíná podobat situaci ve státě dánském a není schopna nastavit ve zpravodajství rovnováhu. Zbavila se také všech zaměstnanců, kteří by měli opačný názor.

Zpravodajství ČT prý ovládli mladí fanatici, vedení jen přihlíží. Ostřílený televizní ředitel nevěřícně sleduje, co se to valí z obrazovky
Foto: Hans Štembera
Popisek: Česká televize
reklama

Anketa

Proč podle Vás ČT vymazala z projevu prezidenta Zemana negativní zmínku o Bakalovi?

hlasovalo: 26149 lidí

V původním vyjádření Miloše Zemana zaznělo: „Jdeme (Česká republika) po stoupající cestě, na které jsou některé zbytečné kameny. Tu Viktor Kožený, tu Zdeněk Bakala, tu mnozí další,“ uvedl doslova na konferenci 25 let svobodného podnikání, kterou v pražském Obecním domě 13. listopadu pořádala Hospodářská komora České republiky. Tentýž den o akci informovala Česká televize v hlavní zpravodajské relaci v této úpravě: „Jdeme po stoupající cestě, na které jsou některé zbytečné kameny. Tu Viktor Kožený (následuje archivní záběr Viktora Koženého), tu mnozí další.“ O změně jako první informovala facebooková stránka Zpravodajství bez cenzury.

Proti takovému kroku se ohradil prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček. Na Facebook napsal: „Česká televize by měla jednoznačně vysvětlit divákům zásah do projevu prezidenta republiky. Bohužel se zdá, že se dvacet pět let od listopadu 1989 nad Kavčími horami vznáší duch ústředního ředitele Československé televize Zelenky.“

Česká televize celou věc uvádí jako editorské pochybení. „Nelze mluvit o cenzuře. Domnívám se ale, že v tomto konkrétním případě evidentně došlo k editorskému pochybení, o objektivní posouzení ale požádám Editoriální panel České televize,“ uvedl generální ředitel Petr Dvořák. Už ve čtvrtek večer se na Facebooku ČT24 objevila informace, která měla „krácení příspěvku“ vysvětlit. Zveřejnil ji správce stránky a jako důvod uvedl jednak krácení příspěvků a zároveň skutečnost, že Viktor Kožený je již odsouzeným pachatelem, ale neměli k dispozici vyjádření právě Zdeňka Bakaly.

Hreha: Zpravodajství ovládli novodobí svazáci

Vymazání jeho jména považuje za závažné také bývalý ředitel Slovenské televize a někdejší šéf ČTK Radim Hreha. „Přiznám se, že žasnu. Znám osobně jak generálního ředitele, tak Zdeňka Šámala, ředitele zpravodajství. Co všechno se poslední dobou v České televizi děje, ukazuje, že buď jsou oba v područí mladých fanatiků, kteří mají obavy, aby nebyli nařčeni z cenzury, tudíž nechávají všemu volný průběh, nebo nedokáží tomu fanatismu udělat přítrž. Protože je evidentní, že zpravodajství ovládli novodobí svazáci. Možná chtějí oba dožít ve funkci bez problémů, tak to vidím,“ řekl ParlamentnímListům.cz Hreha.

Vysvětlení televize o pochybení editorů navíc nepovažuje za dostačující. „Připadá mi to jako farizejství. Jde o úplně naivní výmluvu. Někdy bych řekl, že až pomlouvají a nemají stanovisko dotčeného, i když je kolikrát k dispozici. Koneckonců to znám i z vlastní zkušenosti. V žádném případě se nejedná o omyl a znovu se vrátím k počátku. Celé zpravodajství evidentně dospělo do mimořádné homogenní situace, kde není jiný názor, jen fanatismus, který se valí z obrazovek,“ vysvětlil Radim Hreha. Dodal, že postupně vytěsnili osobnosti, jež se opovážily negativně vyjádřit na interních poradách. Dnes jde o skupinu s jednolitým názorem od rána do večera, možná včetně snů.

Za současnou situaci kritizuje vedení. „Evidentně není schopno vyvodit důsledky a znovu nastavit v televizi rovnováhu. Osobně si myslím, že by se poslanci měli konečně začít zabývat spojením televize a rozhlasu, které jede na jedné vlně. Co se valí ze zpravodajství České televize, valí se i ze zpráv Českého rozhlasu. Je třeba transformovat a vytvořit personální podmínky v redakci tak, aby zde působili profesionálové s různorodými pohledy na věc. Zatím to vypadá, jako by všichni vystudovali v Moskvě nebo ve Washingtonu. Pokud zde rovnováha není a začne jakási trvalá shoda, je to podezřelé a nezdravé jako ve státě dánském, který Česká televize připomíná.“

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Zuzana Koulová

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Jágr je chytřejší než oni. Udeřilo. Známý lékař odmítl řvoucí dav

22:04 Jágr je chytřejší než oni. Udeřilo. Známý lékař odmítl řvoucí dav

Lékař a komentátor Jan Hnízdil se zastal hokejisty Jaromíra Jágra, na kterého se snesla vlna kritiky…