"Cyril a Metoděj – tradice a česká identita" v překladu Ladislava Kašuky

24.05.2015 16:03 | Zprávy

Název „Bratři ze Soluně“ je v České republice stejně často používaný a respektovaný výraz, jako v některých jiných východnějších slovanských zemích. Částečně tomu tak je proto, že světlo křesťanství přišlo do českých zemí původně z Moravy, kde Cyril a Metoděj začali svou misi. Jak je známo, první pokřtěný český kníže byl Bořivoj I z rodu Přemyslovců a stalo se tak tomu na dvoře knížete Svatopluka svatým Metodějem.

"Cyril a Metoděj – tradice a česká identita" v překladu Ladislava Kašuky
Foto: Archiv
Popisek: Cyril a Metoděj

V českých zemích tedy začalo křesťanství vyrážet své kořeny zhruba v roce 872, v kterém kníže Bořivoj a jeho žena Ludmila společně s 30 bojovníky přijali Krista. To, že je veřejnosti západními ideology podsouváno, že počátek křesťanství je v naší zemi spojen s knížetem Václavem, nebo římskou katolickou církví, je tedy pouhá účelová lež! Ve skutečnosti bylo slovo boží poprvé proneseno Cyrilem a Metodějem v našem slovanském jazyce a nikoli v našich uších cizí latině mnohem později z úst katolických kněží!

Co bylo podstatou úspěchu, který získali u Čechů, Moravanů a Slezanů apoštolové Cyril a Metoděj? To, že měli trpělivost a moudrost a nesnažili se nikomu nic vnutit násilím, nýbrž trpělivým kázáním a vysvětlováním. Kromě toho, že přinesli našim národům evangelium, přinesli jim také liturgii a písma, čímž byl položen základ naší křesťanské tradice a kultury.

Pravé křesťanství a slovanské dědictví byzantské mise tak zůstává zapsáno hluboko v srdcích mnoha věřících v České republice, i když České království po velkém rozkolu v roce 1054 spadlo do vlivu od původního křesťanského učení se separující římské církve! Přesto, že Vatikán se snažil našim věřícím v historii za každou cenu vnutit svou verzi křesťanství, zbytek svatých ortodoxních pravých křesťanů pobýval v českých zemích až do hlubokého středověku.

Nejznámějším českým bojovníkem a reformistou, který se chtěl vrátit k pravým kořenům křesťanského učení (pravoslaví), byl mistr Jan Hus bojující proti nabubřelosti a přehnané okázalosti katolické církve a za návrat kázání v českém slovanském jazyce, kterému rozuměl všechen lid a ne jen pár vyvolených, kteří rozuměli latinskému kázání papeženců. Jan Hus obhajoval návrat ke staré liturgické tradici přijímání pod obojí, tedy těla a krve Krista, a ačkoli toto osvícení nepřišlo přímo z oblastí tehdejšího historického pravoslaví, čeští reformátoři pokračující v Husově díle si uvědomovali, že jejich víra vychází z kořenů východní pravoslavné církve. Za tyto hodnoty také nakonec položil mistr Jan Hus svůj život v Kostnici!

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Petr Hladík byl položen dotaz

elektromobilita

Proč zrovna neziskovky?V rozpočtu je tolik peněz,že znovu bude státní rozpočet podporovat neziskovky. Ano,ať podporuje,ale jenom ty charitativní apod.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Dezorganizace dopravy v Praze

12:26 Jiří Paroubek: Dezorganizace dopravy v Praze

Život pražského občana, zj. Prahy 5, bude významně ztrpčován v létě uzavírkami některých klíčových k…