Všechno to začalo dvěma čísly – 20 350 a 28 156. V roce 2002 po Libeňském mostě projelo 20 350 vozidel denně a očekávalo se, že v roce 2010 to bude až 28 156 vozidel. Bylo to bouřlivé období plánování předimenzovaných dopravních staveb, do něhož zapadala i přestavba Libeňského mostu spojená s jeho rozšířením na čtyři jízdní pruhy. Nikdo se tenkrát nezamýšlel nad utvářením měst, ani nad tím, co budou takové stavby znamenat pro své okolí a kolik vozidel do města ve skutečnosti přitáhnou.
Libeňský most je ikonická stavba od světoznámého architekta, ale kdokoliv se okolo něj projde, vryje se mu do paměti jako neudržovaný most zralý na demolici.
Namísto skvělé ukázky meziválečné architektury se musí chodec či řidič věnovat děravé a rozpadající se vozovce. Most byl postaven v letech 1924 až 1928 a jeho podobu mu vtiskl architekt Pavel Janák a inženýr František Mencl, který byl v té době přednostou mostního odboru na pražském magistrátu. Svým způsobem to musel být vizionář, když rozhodl, že pražské mosty budou po vzoru toho Karlova klenuté, čímž vtiskl Praze její neodmyslitelný obraz. V případě Libeňského mostu vypočítal tvar a velikost oblouků, Janák pak dovedl podobu mostu k dokonalosti, výsledkem je robustní most vyzdobený precizní hrou s úhly – kubistickými prvky.
Podobnost s Blankou
Libeňský most patří mezi jedinečné technické památky na světě, tak proč si ho neceníme? Vraťme se do let primátorování Pavla Béma. Od něho dědíme dnes stále prosazovaný projekt a stavební povolení na bourání a rozšiřování Libeňského mostu. Vše se začalo připravovat již v letech 2004 až 2006 paralelně s tunelem Blanka a v mnohém se oba tyto projekty překvapivě podobají – jsou to megalomanské dopravní stavby v samém centru metropole. Bohudík na realizaci přestavby mostu - právě na úkor „tunelu“ Blanka - nezbývaly finance, a tak se projekt dostal do hry až v roce 2015, kdy se začalo schylovat k několikrát odkládanému otevření tunelového komplexu.
Proč ale i dnešní představitelé stále lpí na tomto zastaralém projektu, tím spíš, když už mají zkušenost s několikamiliardovým prodražením tunelu Blanka? Nepoučili se snad? Odpověď nabízí náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek za ČSSD. Ve zkratce řečeno, projekt Libeňského mostu je prý jediný dopravní projekt, který zdědil v lepším stadiu rozpracovanosti, a jelikož na dopravní stavby je vždy určen jistý objem financí, o který by se žádný radní pro dopravu nenechal připravit, stavět se prostě musí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV