Andrea Primusová: Klidná dráha, dobrá správa

05.04.2019 10:30

S péčí řádného hospodáře usiluje Správa železniční dopravní cesty o zavedení zvláštní kategorie pro dráhy, které v rozporu se zákony dlouhodobě neudržuje a udržovat nehodlá. Plán dlouhodobých výluk není schválený Úřadem pro přístup k dopravní infrastruktuře, přesto jsou na daných tratích vydány rozkazy o výluce. Leckde doba „nutného omezení provozu“ přesahuje desetiletí.

Andrea Primusová: Klidná dráha, dobrá správa
Foto: pixabay.com
Popisek: Železniční přejezd, ilustrační foto.

Na Ministerstvu dopravy se řadu let schází komise, která se snaží prosadit porušování zákona jako normu. Respektive zařadit tratě, které chce SŽDC „zaříznout“, do zvláštní kategorie k tomu určené. Pokud se podaří tento záměr v Parlamentu ČR prosadit, vytipované dráhy budou v legislativním vakuu prakticky určeny k odpisu. Slovy výkonného ředitele Sdružení železničních nákladních dopravců Oldřicha Sládka: „To je zas jen snaha o legalizaci "postupného zchátrání", aby mohla následovat fáze "zrušit, protože oprava se nevyplatí".“

Při budování silniční sítě a opravách stávajících komunikací se o rentabilitě nemluví, zatímco v případě rozvoje železnice platíme miliardy za studie k chimérickým vysokorychlostním tratím a nesmyslné kilometry modrých zábradlí. Když však dojde na údržbu kolejí, začne se zkoumat, zdali se to vyplatí.

Termín „zkoumání“, který začali častěji používat soudruzi od šedesátých let, nahrazuje dnešní politická garnitura a vedení SŽDC slovem „zklidnění“. Generální ředitel Jiří Svoboda SŽDC prosazuje rušení těch regionálních tratí, „kde už dnes rostou stromy a těleso dráhy je částečně sneseno“. O jejich opravě, popř. odstranění náletů přitom nemůže být ani řeč a se zákony si šéf správy české železnice hlavu nedělá: „Samozřejmě můžete namítnout – a v komentářích se to také často objevuje – že SŽDC má povinnost udržovat rozsah sítě. Ale SŽDC má také povinnost udržet v první řadě koridorové tratě a nelze vše udržet ve stoprocentním stavu, což se od nás občas očekává.“ Přestože nelze podřadné tratě udržet ve stoprocentním stavu, nechce je Svoboda svěřit nikomu jinému: „Jsem velmi obezřetný k tomu, když se třeba nějaké tratě chce ujmout sdružení obcí či někdo jiný. Pro dotace si totiž potom stejně chodí do stejného měšce, tedy do Státního fondu dopravní infrastruktury.“ Více ZDE.

Pohádku o kouzelném měšci najdete ve Smlouvě o finančním zajištění železniční dopravní cesty z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury uzavřené pro období 2017 – 2021. SFDI poskytuje Správě železniční dopravní cesty prostředky „pro krytí ekonomicky oprávněných nákladů příjemce, jež mu vzniknou při zajišťování provozuschopnosti a provozování železniční dopravní cesty a při udržování a provozování zařízení a služeb po dobu trvání Smlouvy…“. K zajištění plynulého provozování železniční dopravní cesty činí výdajový finanční rámec pro pětileté období 74, 5 miliardy v rozsahu celostátních a regionálních drah, s nimiž příjemce hospodaří.

Jsou v něm uvedeny všechny ty zarostlé koleje, nad kterými pan generální ohrnuje nos, rád by je „zklidnil“ a projel se po nich na kole. A s péčí řádného hospodáře nebude plýtvat státní prostředky na údržbu či opravy tratí, které „nejsou zajímavé“. Prostě dobrá správa.

Andy Primusová

Autorka je režisérkou projektu Záhada lokálek

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

Sexuální násilí

Jak se v praxi bude dokazovat, jestli byl k souloži udělen souhlas či nikoliv? Nemám nic proti tomu, že jste změnili zákon, ale k čemu to v praxi bude? Co když jedna si budou strany v tom, zda byl udělen souhlas či nikoliv protiřečit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Žák: Problémy Ústeckého kraje mi nejsou a ani nemohou být lhostejné

10:49 Zdeněk Žák: Problémy Ústeckého kraje mi nejsou a ani nemohou být lhostejné

Jsou totiž stejně jako kdekoliv jinde v naší vlasti výhradně důsledkem nekompetentní správy věcí veř…