Zřetelnýkolaps sektoru doložitelný úpadkem potravinové bezpečnosti (food security) i rurálního života v ČR, žene naši zemi do stále výraznější závislosti na strategicky prozřetelněji řízených zemí, které svoje případné agrární „přebytky“ realizují i za cenu dumpingových exportů. K dekadenci agrární politiky vlády přispěla kromě politiky Bruselu i sporně provozně účinná „Koncepce odborného poradenství MZe ČR 2009-2013“, nemluvě o vysoké fluktuace ministrů zemědělství jmenovaných vždy přednostně dle jejich politické orientace, ani zdaleka ne podle jejich odbornosti. Tak se postupně vládní usnesení o "Strategie zajištění bezpečnosti potravin v ČR po přistoupení k EU" č. 1277 ze dne 15.12.2004 stalo jen planou floskulí, kterou signoval kdysi "upřímně myslící“ juvenilní předseda ČSSD i vlády JUDr Gross. Úspěšný politik akceptoval Klausovu formu privatizace, profitoval z neoliberálního fundamentalizmu, dnes je majitelem advokátní kanceláře a multimilionářem. Proč by měl bývalý strojvůdce, později premiér, ve své závratné politické kariéře kromě svých horentních příjmů a „křisťálově čistých úmyslů “ mít na mysli také nějaká práva občanů, včetně toho potravinové, či nějaké pocity mravní a hmotné responzibility vůčí občanské voličské veřejnosti. Ostatně který z dalších expremiérů LIB –LAB vlád zůstal opravdu, ale opravdu, panem Čistým. Na kterého nepadají stíny jejich mravní bídy, kterému ze skříní nevypadávají kostlivci, nemluvě o protektorovi naddějného politka, následném spolutvůrci křivého tolerančního paktu, dnešního prezidenta.
I když měli všichni ministři zemědělství pro výklad a provedení strategie bezpečnosti potravin a odborného poradenství k ruce třiadvacetičlenný státní instituční moloch, Koordinační skupinu ministra, úpadku sektoru nezabránili. Proto také při poskytování poradenských služeb svěřovaných ponejvíce soukromým aktivitám, doplňovaným o stínové působnosti Krajských informačních středisek (KIS) v gesci Agrární komory ČR, došlo k řadě nevratných praktických i strategických pochybení. Projevovalo se především totální selhávání funkce osy STÁT - VĚDA - PRAXE - OBČAN , selhala řada očekávání od Společné Zemědělské Politiky SZP, Common Agricultural Policy, CAP).
Setrvávání na segmentované, sporně účinné dozorové síti bez zpětných poradenských vazeb měly bezprostřední vliv na rozvrat agrárního sektoru i environmentálního a rurálního života v ČR. Zvyšoval se výskyt různých „krizových situací“, jejichž exemplárním příkladem je ta metylenová, ktereá stála již padesát životů. Nezavírejme však oči ani před reprezentativními, biogeochemickým průzkumy a nad neyužívanými laboratorními výstupy prokazujícími "tvrdou ekologickou stopu" v našem živoním prostředí, při mezigeneračně škodlivých zdravotních důsledcích. Nevyhodnotitelně jsou průkaznými malnutricemi povzbuzováni tiší zabijáci, takto hypertenze a osteoporóza, epidemie 21 století, zjišťovaná u 12% české populace. Opakovaně zjišťovaná přítomností Salmonel v mase drůbeže, Listerií, Escherichia coli, v mléce, antribiotik, dioxinu i posypových solí v potravinách etc. dokazuje, jak perfidní, aktivisticky bagatelní je počínání kompetentních vládních a jimi řízených institucí „pečujících“ o food security.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz