Antonín Ticháček: Permisivní hybernace práva a státu je příčinou agonie demokracie v ČR

23.03.2014 20:49 | Zprávy

Režimní ústup od potravinové soběstačnosti a konkurenceschopnosti daný procesy globalizace a společnou zemědělskou politikou EU nastolil za dvacetileté působností LIB LAB vlád praktické popření státní a vládní strategie v zajišťování bezpečnosti potravin, režimu deliberativní demokracie, daného prosazováním pravdy, práva a spravedlnosti.

Antonín Ticháček: Permisivní hybernace práva a státu je příčinou agonie demokracie v ČR
Foto: Hans Štembera
Popisek: Pole s mákem

Nefunkční český stát, nezabezpečující účinně potravinové právo občanů, food security, neplnil vládní Strategii zajištění bezpečnosti potravin v ČR po přistoupení k EU ( No 1277,12.12.2004). Naopak nastolil korupci praktikujících zemědělců přímými dotačními tituly až k jejich nečinnosti, nastoupila likvidace potravinářských závodů, marketingové podvádění občanské veřejnosti. Zdravý selský rozum podlehl sobecké malverzaci, mocenskému utilitarizmu politických a kmotrovských oligarchů, bezostyšně a beztrestně keťasících s národním majetkem, s majetkem státu. Občané se nechali vystavit občanskou bdělost uspávajícímu, ale o to zhoubnějšímu konzumerizmu s nedozírnými zdravotními škodami mezigeneračního charakteru. Zapomnělo se, že skutečný blahobyt sociálně citlivé společnosti , její ekonomika, konkurenceschopnost a strategie měla a má má být indikátorem kvality jejího života. Pokud je tato kvalita politiky, vládami i nadnárodními institucemi zkreslena, je třeba ji korigovat managementem zdola v duchu zásad deliberativní demokracie. Totéž platí i pro váhání mezi neviditelnou rukou trhu a mezi strategickou koncepcí růstu, mezi strategii marketingu a strategií managementu. Pokud nemá pokračovat podváděni občanů nefunkčními působnostmi zpolitizovaného státu, jeho zákonodárných, výkonných i soudních aktivit, je revitalizace funkčních koncepčních ale také zpětných vazeb v ose stát -věda - provozní praxe - občan - environmentální a rurální život naprosto nevyhnutelná.

Agrární a potravinový sektor v naší zemi po celých dvacet let postrádal věcnou strategii a koncepci státní i regionální, probíhal permanentní úpadek českého agrárního a potravinového sektoru, dříve relativně uspokojivě funkční food security. Středoevropská civilizovaná země se nakonec dočkala tiskové zprávy o udělení almužny pro chudé v ČR, kdy „zasáhne Evropský parlament tak, že celkem 20,7 milionu eur půjde na potravinovou pomoc České republice“. Praxe české, profesionálně organizované nezodpovědnosti politických, vládních i nevládních konglomerátů svůj nezájem na záchově a rozvoji společenských hodnot potvrdila nejen probíhající demokraturou kleptokracie, ale i ignorancí občanských iniciativ usilujících o salus rei publicae.

Scházejí reakce a odpovědi na věcné poukazy a výhrady odborné i laické veřejnosti k řízení našeho státu, posledně i na tristní poznatky NKÚ, kontrolujícího provádění „cost benefit analýz“ v působnostech i nákladech státu, jsou projevem pokračující demoralizace v naší zemi. . Také odezvy na věcná petiční podání zastupitelským orgánům, na tisková sdělení politologů, sociologů i ekonomů jsou obvykle jen ve formě mrazivě mocenského ignorantství,odmítání, či mlčení. Ostatně pokusy o management zdola byly a jsou u nás ignorovány již celých dvacet let, kdy mohly a měly objektivizovat, „zda škrtat, či ne, zda restrukturalizovat či ne, zda být či nebýt za ministra, či za občana idiota“ ( DNES, 22.8.2009, ing Janota: Nechci být za ministra idiota), či je, či není dle Kalouska naše cesta opravdu, ale opravdu, „cestou do pekel“. Skoncování s politikou „tupého , či ostrého škrtání by však vyžadovalo restrukturalizaci celé státní správy, „musely by se zrušit některé instituce , výzkumné ústavy, podřízené organizace“, jak anticipačně pravil nebohý ministr Janota, ale i tumorozně hypertrofický, v efektivitě nekontrolovaný byrokratický aparát státu. Muselo by se radikálně skončit také s praxí samoúčelného,parazitického bádání pro bádání (investigatio ex post factum). Exemplárním příkladem byl výzkum „pitelnosti piva“ v naší pivovarnicky vyspělé, pivo exportující zemí s více než dvojnásobnou spotřebou piva na hlavu než v okolních zemích (159,3l), za více než 13 milionů Kč. Mnohé schválené projekty v NAZV také často postrádají pro agrární a potravinovou praxi nevyhnutelně potřebné znaky racionálních a účinných společenských služeb. Formou symbiózy s hypertrofovanými vládními institucemi jsou tak začasté úspěšně prosazovány zištné záměry podnikatelského charakteru , a to řadou obratně provozovaných ústavů, institucí i ministerských aktivit typu Komplexního Udržitelného Systému (KUS), který má v letech 2012-2018 čerpat ze státního rozpočtu 2,6 miliardy Kč. Místo skutečného zeštíhlení státní správy a snížení výdajů ministerstev tak různé další nemorálnosti úspěšně realizovaných malverzací či podvodných jednání, při nečinnostech či neúčinnostech kontrolních, trestních a soudních institucí státní správy, dál nerušeně pokračují. Ministerstvo zemědělství nezajistilo transparentní soutěže o dotace na zemědělský výzkum, tvrdí Nejvyšší kontrolní úřad na základě kontroly dotovaných projektů z let 2010 až 2012. Podle kontrolorů také nelze vždy prokázat využitelnost výsledků výzkumu v praxi. Kontroloři NKÚ prověřili účelové dotace na aplikovaný zemědělský výzkum, na které ministerstvo zemědělství v letech 2010 až 2012 vynaložilo 1,2 miliardy korun. Mimo jiné prověřili 23 konkrétních projektů za 98 milionů korun, jejichž výsledky měly být využitelné v praxi. Přínosy projektů mají podle NKÚ jejich autoři vyhodnocovat například prostřednictvím počtu zemědělců, kteří výsledky projektu pak v praxi využijí. Nedělo se tak. Programové prohlášení vlády B. Sobotky sice bude deklarativně usilovat o „zvýšení soběstačnosti, konkurenceschopnosti, ochrany spotřebitelů a bezpečnosti potravin, při vytvoření většího prostoru pro kvalitní české potraviny“, zatím však nebyly učiněny základní nápravné kroky. Jménem multidisciplinární skupiny zemědělských odborníků navrhujeme, aby byly vzaty v úvahu naše návrhy na nápravná opatření, která byla dne 19.3.2017 projednána s reprezentativními činiteli MZe a MŠMT v Praze:

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Hlasování

Vážený pane doktore, z medií vyplývá, že jste v EU Parlamentu hlasoval pro "Chat Control", tedy další ze stupínků směrem k omezování svobody slova. Těžko to obhajovat. Velmi mě proto překvapilo, že jste údajně svůj hlas připojil. Můžete prosím vysvětlit tento svůj postoj. Chtěl bych věřit alespoň čá...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Češi utekli, tak přivezeme migranty i s rodinami. Plán s podporou vlády

12:14 Češi utekli, tak přivezeme migranty i s rodinami. Plán s podporou vlády

„Stavba další průmyslové zóny je nesmysl, už v těch stávajících nemá kdo pracovat. A my pendleři se …