CertiCon vyvíjí v rámci projektu SIDAS řešení pro zlepšení zabezpečení železničních přejezdů

14.11.2016 13:35 | Zprávy

ROZHOVOR Společnost CertiCon a.s se řadí mezi přední české technologické firmy vyvíjející unikátní softwarová a hardwarová řešení nacházející uplatnění v oblasti zdravotnictví, leteckého a automobilového průmyslu či telekomunikací V současné době má společnost cca. 350 zaměstnanců a své služby a řešení dodává převážně nadnárodním gigantům typu Medtronic, AIRBUS, BOSCH apod. Od počátku října letošního roku dostal CertiCon na starost vývoj řešení v rámci projektu SIDAS, který je součástí programu podpory aplikovaného výzkumu a vývoje Ministerstva průmyslu a obchodu s názvem TRIO. Nejen o tomto projektu jsme se bavili s Vladimírem Maříkem jr., obchodním ředitelem společnosti CertiCon.

CertiCon vyvíjí v rámci projektu SIDAS řešení pro zlepšení zabezpečení železničních přejezdů
Foto: Archiv společnosti
Popisek: Vladimír Mařík, obchodní ředitel společnosti CertiCon.

Co vlastně SIDAS znamená a jaká je vaše role?

Jedná se o projekt s názvem Systém inteligentní detekce a signalizace kolizních stavů pro zvýšení traťové bezpečnosti. Jeho hlavním smyslem je vyvinout inteligentní zabezpečovací zařízení pro železniční přejezdy, aby na železnici nedocházelo k tragickým nehodám. Role naší společnosti spočívá ve vývoji vysoce sofistikovaného detekčního systému kombinujícího různé technologie, který bude na základě automatizovaného vyhodnocování z kamer v kombinaci se senzory klasifikovat, zda v daném okamžiku panuje na přejezdu standardní situace a nehrozí tak střet vlaku s automobilem či jiným subjektem. Jedná se o komplexní soubor různých metod senzoriky a počítačového vidění zabezpečí vícestupňové posuzování situace, aby nedocházelo k falešným poplachům a následnému zastavení drážního vozidla. Přerušení provozu na trati obnáší poměrně velké finanční ztráty, a to jak pro dopravce, tak pro správce železniční dopravní cesty. Samozřejmě, že jsou kladeny vysoké nároky na přesnost a spolehlivost samotného detekčního systému, a to za jakýchkoliv okolností, při husté mlze, sněžení, prudkém dešti či absolutní tmě.

Pro jaké typy železničních přejezdů je tento systém určen?

Podle statistik Drážního úřadu je v České republice evidováno více než 8 000 přejezdů. Jedna čtvrtina z nich je přitom vybavena světelným signalizačním zařízením bez závor. Právě na takto zabezpečených přejezdech se odehrává téměř polovina všech nehod. Primárně tedy bude detekční systém určen právě pro úrovňová křížení silnice a dráhy zabezpečená světelným signalizačním zařízením s absencí závor, nicméně systém lze samozřejmě použít i na přejezdy se závorami. Samotný výběr konkrétních lokalit vhodných pro instalaci zařízení bude v režii správců železniční sítě.

Nestačilo by tedy pouze doplnit stávající přejezdy závorami?

Tím by samozřejmě došlo ke snížení nehod, bohužel vybavit všechny přejezdy závorami není technicky ani finančně možné. Závory sice mají větší efekt, než pouze světelná a zvuková výstraha, ale bohužel ne vždy jsou ze strany řidičů respektovány. Nemluvě o případné poruše, která by závory nespustila. Ale vzpomeňme si například na tragickou událost z července minulého roku, kdy řidič polského kamionu vjel na přejezd, kde zůstal stát, aniž by respektoval blikající červená světla a následné spuštění závor. V případě, že by dané křížení pozemní komunikace s železnicí bylo vybaveno právě vyvíjeným detekčním systémem, k nehodě by nedošlo. Systém by detekoval překážku na trati a okamžitě by informoval dopravní dispečink a řidiče vlaku, a ti by ihned na situaci zareagovali.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Komerční článek

Mgr. Petr Hladík byl položen dotaz

elektromobilita

Proč zrovna neziskovky?V rozpočtu je tolik peněz,že znovu bude státní rozpočet podporovat neziskovky. Ano,ať podporuje,ale jenom ty charitativní apod.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Campbell: Vzdělání vůdců

15:57 Jan Campbell: Vzdělání vůdců

Na Západě a na Východě se výchovné a vzdělávací filozofie, praktiky a obsahy výrazně liší.