Co vlastně SIDAS znamená a jaká je vaše role?
Jedná se o projekt s názvem Systém inteligentní detekce a signalizace kolizních stavů pro zvýšení traťové bezpečnosti. Jeho hlavním smyslem je vyvinout inteligentní zabezpečovací zařízení pro železniční přejezdy, aby na železnici nedocházelo k tragickým nehodám. Role naší společnosti spočívá ve vývoji vysoce sofistikovaného detekčního systému kombinujícího různé technologie, který bude na základě automatizovaného vyhodnocování z kamer v kombinaci se senzory klasifikovat, zda v daném okamžiku panuje na přejezdu standardní situace a nehrozí tak střet vlaku s automobilem či jiným subjektem. Jedná se o komplexní soubor různých metod senzoriky a počítačového vidění zabezpečí vícestupňové posuzování situace, aby nedocházelo k falešným poplachům a následnému zastavení drážního vozidla. Přerušení provozu na trati obnáší poměrně velké finanční ztráty, a to jak pro dopravce, tak pro správce železniční dopravní cesty. Samozřejmě, že jsou kladeny vysoké nároky na přesnost a spolehlivost samotného detekčního systému, a to za jakýchkoliv okolností, při husté mlze, sněžení, prudkém dešti či absolutní tmě.
Podle statistik Drážního úřadu je v České republice evidováno více než 8 000 přejezdů. Jedna čtvrtina z nich je přitom vybavena světelným signalizačním zařízením bez závor. Právě na takto zabezpečených přejezdech se odehrává téměř polovina všech nehod. Primárně tedy bude detekční systém určen právě pro úrovňová křížení silnice a dráhy zabezpečená světelným signalizačním zařízením s absencí závor, nicméně systém lze samozřejmě použít i na přejezdy se závorami. Samotný výběr konkrétních lokalit vhodných pro instalaci zařízení bude v režii správců železniční sítě.
Nestačilo by tedy pouze doplnit stávající přejezdy závorami?
Tím by samozřejmě došlo ke snížení nehod, bohužel vybavit všechny přejezdy závorami není technicky ani finančně možné. Závory sice mají větší efekt, než pouze světelná a zvuková výstraha, ale bohužel ne vždy jsou ze strany řidičů respektovány. Nemluvě o případné poruše, která by závory nespustila. Ale vzpomeňme si například na tragickou událost z července minulého roku, kdy řidič polského kamionu vjel na přejezd, kde zůstal stát, aniž by respektoval blikající červená světla a následné spuštění závor. V případě, že by dané křížení pozemní komunikace s železnicí bylo vybaveno právě vyvíjeným detekčním systémem, k nehodě by nedošlo. Systém by detekoval překážku na trati a okamžitě by informoval dopravní dispečink a řidiče vlaku, a ti by ihned na situaci zareagovali.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Komerční článek