Každoročně se setkáváme, abychom pátého července o svátku sv. Cyrila a Metoděje, který je také státním svátkem, si připomněli jedinečné a opravdu velké dílo soluňských bratří. Vloni jsme zde, v rámci 1150. výročí příchodu sv. Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu, uvítali záhřebského arcibiskupa, kardinála Josipa Bozaniće z Chorvatska, jako papežského legáta. Což znamená, že zde svou přítomností zastupoval nově zvoleného papeže Františka. Tento jubilejní rok spojil ke vzájemné spolupráci a oslavě všechny významné a důležité složky našeho náboženského, kulturního, vědeckého a politického života. Musíme být opravdu vděčni, že loňské oslavy přivedly ke spolupráci jednotlivé křesťanské církve i s návštěvou ekumenického patriarchy Bartoloměje, tak i další osobnosti napříč kulturním, vědeckým a politickým světem, abychom nejenom reflektovali historii, ale hlouběji si uvědomili jak význam, tak i možnost inspirace vyrůstající z tohoto odkazu.
Jubilejní rok 2013 poukázal také i na předcyrilometodějskou tradici křesťanství, o které vypovídá mikulčický chrám, dílo západní franské architektury, kde lze předpokládat, že zde bylo sídlo pasovského arcikněze po křtu moravských vladyků už v roce 831. Podobně jako byzantský charakter chrámu v Sadech u Uherského Hradiště naznačuje přítomnost cyrilometodějské misie. Bezesporu, že nebyla vyřešena otázka hrobu sv. Metoděje, ale potvrdila se životnost díla našich věrozvěstů, svatých apoštolů Slovanů.
Skutečnost, že po roce 1989 se náš stát znovu přihlásil k tomuto dílu, z kterého vyrostla jak duchovní, tak kulturní tradice, ale i státní idea, která díky křtu knížete Bořivoje a sv. Ludmily se objevuje v požadavcích na královskou korunu od raného středověku až k Přemyslu Otakaru II., kdy žádá olomoucký biskup Bruno ze Schauenburku, budovatel Kroměříže, vyšehradský probošt, kancléř Českého království pro českého panovníka císařskou korunu s odvoláním na význam a důležitost státnosti Velké Moravy, tato idea přechodu velkomoravské státnosti do Prahy se váže k legendárnímu Palladiu země české.
Uvěznění staroboleslavského Palladia za mřížemi Státní bezpečnosti v roce 1950, kdy tento reliéf byl zbaven všech ozdob i korun, nás (v biskupské konferenci) přivedlo k myšlence zhotovení replik svatováclavských korunek pro Palladium, které letos při únorové návštěvě Věčného města zvané Ad limina, požehnal papež František. Tento krok také potvrzuje vizi autorů dostavby katedrály sv. Víta, kdy nám v hlavním chrámovém oknu Nejsvětější Trojice představují Pannu Marii se Svatováclavskou korunou na hlavě. Tímto způsobem chtěl vyjádřit Max Švabinský v roce 1945 návrat svobody a suverenity po nacistické okupaci, nyní je výrazem trvalé suverenity po éře komunistické totality.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Článek obsahuje štítky
autor: Dominik Duka
Lídři EU se shodly na zvýšení tlaku na Rusko
Dobrý den, mám pár dotazů, k tomu, co pořád slyšíme. Kdo jsou to ti lídři EU? Kdo jim dal mandát něco rozhodovat a vyjednávat? A schvalujete to, co vyjednají pak i vy poslanci? Jestli ne, tak k čemu vás volíme, když pak rozhodují jiní? Neměli by ti, co jsou voleni občany mít ten nejsilnější mandát? ...
Další články z rubriky

21:25 Pavel Foltán: Ústavní soud – třetí komora parlamentu?
Komentář k historii tribunálu, o kterém se opět mluví.