Eliška Hradílková Bártová: Utajená čísla. Pražský dopravce odmítá říct, kolik zaplatil najatým právníkům za vymáhání pokut

03.06.2017 14:20

PAVUČINY BYZNYSU. Pražský dopravce tají, kolik pokut vymohl, a kolik za jejich vymáhání zaplatil externím právníkům, které si bez soutěže najal. Podle zákona ale musí s pravdou ven.

Eliška Hradílková Bártová: Utajená čísla. Pražský dopravce odmítá říct, kolik zaplatil najatým právníkům za vymáhání pokut
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tramvaj - ilustrační foto

Pražský Dopravní podnik nechce zveřejnit informace o tom, zda se mu nový způsob vymáhání pohledávek přes externí advokáty vyplácí či nikoliv.

Redakce HlídacíPes.org podle zákona o svobodném přístupu k informacím požádala o zaslání údajů o tom, kolik pohledávek dopravce právníkům předal, kolik jim za jejich služby zaplatil, a kolik peněz naopak z vymožených pohledávek získal dopravce zpět.

Víme, ale nepovíme

Informaci si Dopravní podnik nechává pro sebe. „Žadatel požaduje informace plnění smlouvy chráněné obchodním tajemstvím,“ zdůvodňuje odmítnutí vydání informací vedoucí právního oddělení DPP Dalibor Kučera.

„Prozrazení podmínek plnění této smlouvy by znamenalo pro obchodní partnery povinného subjektu ztrátu konkurenční výhody,“ dodal.

HlídacíPes.org s takovým výkladem nesouhlasí, a ve spolupráci s protikorupční organizací Transparency International se proti neposkytnutí informací odvolal.

„Zákon o veřejném přístupu k informacím má pomoci hlídat, zda je s veřejnými prostředky nakládáno efektivně a účelně, což je přesně tento případ. Takže by bylo dost smutné, kdyby se těchto informací nebylo možné domoci,“ konstatuje právnička Transparency International Sylvie Kloboučková.

Současně Transparency poukazuje na to, že pokud někdo spolupracuje s institucí placenou z veřejných peněz, která podléhá zákonu o svobodném přístupu k informacím, musí počítat s tím, že o tyto informace bude žádáno.

„V minulosti již bylo judikováno, že je zcela irelevantní, zda je ve smlouvě uvedeno, že se jedná o obchodní tajemství či nikoli. Rozhoduje totiž faktický stav,“ dodává advokátka Kloboučková.

Šest otázek

Již letos v dubnu HlídacíPes.org upozornil na existenci utajené smlouvy s advokáty, kterou uzavřel Dopravní podnik bez soutěže, navíc s podmínkou, že kontrakt zůstane kvůli „mimořádným cenovým podmínkám v utajení“.

Redakce se ale ke smlouvě určující odměny externím právníkům dostala a poukázala na její možnou nevýhodnost pro Dopravní podnik.

Podle analýzy obsahu smlouvy by na základě takto nastaveného kontraktu mohl pražský dopravce přijít až o půl miliardy korun ročně.

Vedení Dopravního podniku po zveřejnění článku a na základě intervence Transparency International a společnosti Člověk v tísni u primátorky Adriany Krnáčová slíbilo, že ze smlouvy vyjme jeden z nevýhodných paragrafů o odměně právníkům.

Redakce se následně na dopravce obrátila s konkrétními dotazy, jakou částku DPP zaplatil externím advokátům za vymáhání, kolik pohledávek jim bylo předáno, a jakou částku pro DPP vymohli.

Cílem bylo zjistit, jaký efekt má nově nastavený systém vymáhání a zda je pro pražského dopravce výhodný nebo ne.

Dopravní podnik ovšem po 30 dnech neodpověděl ani na jednu ze šesti položených otázek. Bez odpovědi nechalo i prostou otázku, kolik pohledávek evidovali v době uzavření smlouvy s externími právníky.

„Jakékoliv vyzrazeni podmínek obsahu smlouvy nebo i jejího plněni by zakládalo advokátům právo na náhradu škody tímto vzniklé, a to proti subjektu, který obchodní tajemství vyzradil,“ uvádí v zamítavé reakci právník DPP Kučera.

Bez soutěže na pět let

Pokuty od černých pasažérů pražského Dopravního podniku vymáhají v současné době čtyři advokáti. Smlouvu s nimi dopravce uzavřel letos v únoru – bez soutěže na dobu pěti let s tím, že se kontrakt může bez dalšího o rok prodlužovat.

HlídacíPes.org již dříve upozornil, že mezi najatými advokáty figuruje Roman Ambrož, právník s dlouholetými vazbami na prezidentského kancléře Vratislava Mynáře, jenž v minulosti zastupoval společnosti profitující na byznysu s pohledávkami.

Kontrakt Dopravního podniku je ale zajímavý ještě z dalších důvodů. Především kvůli speciálně nastaveným odměnám pro advokáty a dohodě o tom, že ačkoliv je Dopravní podnik veřejnou institucí, informace o odměnách musí zůstat utajeny.

„Zastoupený (Dopravní podnik hl. m. Prahy – pozn. red.) bere na vědomí, že s ohledem na mimořádné cenové podmínky sjednané touto smlouvu, je článek V. této smlouvy (pojednávající o odměnách pro advokáty a nákladech exekutorů – pozn. red.) zvláště chráněným obchodním tajemstvím advokáta,“ uvádí se v kontraktu, do kterého měl HlídacíPes.org možnost nahlédnout. Dopravní podnik se současně zavázal „přijmout taková opatření, která zajistí utajení cenového ujednání“.

Podle experta na dluhovou problematiku Člověka v tísni Daniela Hůleho přivádí tato smlouva Dopravní podnik do extrémně nevýhodné situace.

„Celková ztráta Dopravního podniku spojená s vymáháním pokut na základě této smlouvy může dosáhnout téměř půl miliardy korun ročně,“ propočítal pro HlídacíPes.org Hůle.

„Zatímco dříve byli skrze vymáhání pokut za jízdu na černo drancováni samotní černí pasažéři v podobě desetitisícových částek, současný právní vztah může vést k drancování samotného dopravního podniku.“


Amrbož-DPP1

Zdroj dat: aplikace Cribis. Vytvořeno v aplikaci SVAT společnosti Profinit ©HlídacíPes.org.

Psáno pro HlidaciPes.org, Ústav nezávislé žurnalistiky.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Richard Seeman: V Německu začala debata o povinném očkování

21:21 Richard Seeman: V Německu začala debata o povinném očkování

Vstup do restaurací, kin nebo na stadiony pouze s očkováním – podle kancléřského ministra Helge Brau…