Eman Pluhař: „Nejdříve fakta, potom morálka“

29.10.2019 18:05

V době amerického prezidenta, který se rozešel s dosavadní (morální) politikou, zažívají konjunkturu moralisté (a strana Zelených). Nová kniha Borise Palmera „Nejdříve fakta, potom morálka“, jinak starosty starého univerzitního města Tübingenu ve švábské Albě a politika Zelených, je cenná již tím, že analyzuje moralisty v jeho vlastní straně a říká hodně o vztahu mezi moralisty, ideologií a identitní politikou obecně.

Eman Pluhař: „Nejdříve fakta, potom morálka“
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlajka USA

Strana Zelených  přitom zažívá  konjunkturu právě jako protipól vandalismu v oblasti životního prostředí (uhlí + nafta). Neobejde se to  proto bez vnitrostranické kontroverse a  Palmer navíc v zápalu boje  se někdy trefí vedle a místo moralistů zasáhne marketing. Známý je konflikt s reklamou Německých drah (Deutsche Bahn.de), která ve své reklamě představila spokojené cestující s různou barvou pleti (špičkový kuchař,televizní moderátorka, jezdec formule 1, maminka s dítětem atd.). V příspěvku na facebooku se zeptal, jakou ilusorní společnost mají tito cestující vlastně představovat.

A promptní odpověď Německých drah nemohla znít jinak než: samozřejmě otevřenou a pestrou společnost. Až tisícičlenná vlna „shitstormu“ a  nadávky do nácků, rasistů a zrádců a hrozby exkomunikací ze strany Zelených ukázaly, že se strefil i do černého mechanismu identitní politiky. Ten  vysvětluje s pomocí teorie „očistné agendy“ socioložky Sandry Kostnerové: „Konflikt identity vyvolává na straně pachatelských skupin zájem  o očistu, tak na straně obětí zájem  z možného prospěchu.“

Není těžké si v duchu Fukuyamy představit  dlouhý seznam identitních skupin, kterým schází společný jmenovatel. A to je jen  první nevýhoda. Druhou-a pro Palmera nejdůležitejší- je omezení svobody mínění, výměny názorů a diskursu, když se náhle ve straně vynoří gauneři, kteří se považují za něco lepšího. A  místo aby hledali příčiny rasismu  a navrhovali řešení, chtějí provozovat staré rituály s uchylkáři uvnitř strany: „Za debatou o identitě vězí ideologie. Najednou má existovat pouze jediné přípustné mínění....Škoda jen, že se mi nepodařilo  přenést kritiku  levicové identitní „agendy očisty“ na veřejnost...U Zelených má etnická a další identitní politika nejsilnější většinu, dokonce ještě před stranou Levice.“

Kde tedy hledat společný tmel pro všechny kombinace  levicové identitní politiky? Boris Palmer říká, že důležitý je princip „nejdříve fakta, potom morálka“. Jerry Brown,  guvernér Státu Kalifornie v letech 2011-2019 mluvil o „kulturní válce“ proti populistům, Joe Biden, nynější uchazeč o  kandidaturu na příštího prezidenta USA,  tmel specifikuje jako boj za morální standardy země a  Arnold Schwarzenegger, guvernér  Kalifornie v letech 2001-2011, se  aktuálně vyjádřil před premiérou svého dalšího filmu z řady „Terminátorů“ a připomněl dnešní realitu: „Mnoho z toho, co jsme již 1984 nebo pak 1991 (Terminátor 2: Den zúčtování) ve filmu tematizovali jako science-fiction, je dnes realitou ... hackeři, nekontrolované atomové arsenály, zničení planety.“Jedna recenze pikantně dodává, že film prodává také etnickou (latinskoamerickou) a ženskou identitní politiku.

Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Benzinová auta ochromila nadvýroba

13:57 Zbyněk Fiala: Benzinová auta ochromila nadvýroba

Čínský automobilový průmysl narazil na odbytovou bariéru spalovacích motorů. V největších čínských m…