Ivan Bednář: Tváří v tvář slibům

27.09.2020 14:51

Někdy je dobré postavit si proti sobě sliby a realitu. Zejména se to vyplatí u komunálních politiků. Tak například pražští Piráti slibovali před volbami v roce 2018 dokonce bezplatnou MHD. Jaká je skutečnost?

Ivan Bednář: Tváří v tvář slibům
Foto: Hans Štembera
Popisek: Cestující, ilustrační foto

Radní pro dopravu Adam Scheinherr z hnutí Praha sobě, který má v koalici Pirátů, Spojených sil (TOP 09, Starostové, KDU-ČSL a Zelení) a hnutí Praha sobě dopravu na starosti představil plán zdražení jízdenek. Variantu okamžitého zdražení až o 2000 sice odmítl, prý se nakonec shodli na zdražení o 365 korun ročně. Podobné zdražení by se ale mělo opakovat i v dalších letech.

To se týká roční přeplacené jízdenky, o kolik chce vedení města zdražit jednorázové lístky není stále jasné. „Musíme mít sociálně, ekologicky i ekonomicky udržitelnou MHD,“ prohlásil náměstek s tím, že by se zdražení zavedlo od ledna 2021.

A co psalo hnutí Praha sobě v roce 2018? „Pražská MHD by nás měla dostat na místo včas a levně. Dnes to platí jen částečně. Není důstojné pařit se v tramvaji bez klimatizace a trčet v zácpě. Tady potom výhody MHD mizí. Samozřejmostí jsou nákupy jízdenek platební kartou,” uvádí se v programovém prohlášení právě hnutí Praha sobě.

Navíc společně s Piráty slibovali zavedení splátkového kalendáře, což dopravní podnik stále neposkytuje. „Roční jízdenka na MHD je sice o polovinu výhodnější než 12 měsíčních, pro rodinný rozpočet některých Pražanů je však tento jednorázový výdaj velká zátěž. Zavedeme možnost měsíčních plateb za celoroční kupon,” slibuje dále v programu Praha sobě. Piráti šli do slibů razantně. „Zlevníme měsíční časové jízdenky na 400 Kč. Rozdíl v ceně roční a měsíční jízdenky je nesmyslně velký. Pro sociálně slabší občany je někdy obtížné zaplatit několik tisíc za roční jízdenku najednou, a proto jezdí dráž,” psali Piráti ve svém programu před komunálními volbami na podzim 2018. „Chceme zlepšit kvalitu a dostupnost městské hromadné dopravy. Navrhujeme převést dopravní podniky na transparentní organizace a využít data o poptávce pro optimální plánování. Za této podmínky podpoříme na komunální úrovni návrh, aby byla MHD plně financována z veřejného rozpočtu, jak se již v zahraničí osvědčilo,” psali před volbami Piráti v dlouhodobém programu.

Inu, jak se říká „slibem nezarmoutíš.“ Taky „sliby chyby.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

15:52 Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

Končící Evropská komise zkouší ještě udat strategii pro příští volební období, s nejasnými návrhy, n…