Ivan David: Evropský parlament je německé vládě pro srandu králíkům

14.02.2023 9:01 | Komentář

Evropská komise se v různých dokumentech, jako Strategie pro účinné využívání zdrojů a oběhové hospodářství, které vyrábí k problematice recyklace, chlubí, že EU má jeden z nejpokročilejších systémů recyklace na světě. Pokud je srovnávací základnou africké Zimbabwe nebo Burkina Faso, je to pravda. Ovšem sousední Švýcarsko reálně vlastními silami recykluje čtyřnásobek odpadů, než je průměr EU.

Ivan David: Evropský parlament je německé vládě pro srandu králíkům
Foto: Zuzana Koulová
Popisek: Ivan David

Unijní formy recyklace v praxi často fungují tak, že občané a firmy třídí např. PET lahve. Do Brusele národní vlády vykazují, kolik se jich vytřídilo. A pak to nějaká firma za mastný poplatek a ze státního rozpočtu vyveze mimo EU. Donedávna takto jezdily k vyhození do přírody v Číně stovky milionů tun „petek“. Nyní už to není možné, protože čínská vláda dovoz PET odpadu zakázala.

U železného šrotu doposud recyklace funguje podobně. Když se stane, že loď nadnárodní korporace ovládané třeba německým managementem, registrovaná v Eritreji, plující pod panamskou vlajkou, která je zamořená azbestem a je jí tudíž zakázáno vplouvat do přístavů v EU, je odeslána k recyklaci do Pákistánu. Recyklace probíhá tak, že po vyplněných příslušných papírů pro Brusel je loď převedena na jinou firmou se sídlem na Kajmanských ostrovech. Ta najme posádku, aby s lodí v Pákistánu najela na břeh. Opuštěný vrak plný rakovinotvorného azbestu na pobřeží rozebírají chudé děti pro firmy místních „byznysmenů“.

Nyní v rámci Zeleného údělu však jde ocelářskému průmyslu „z tlustých do tenkých“. Podle zástupců Evropské asociace ocelářů EUROFER, s nimž jsem jednal, mají italské ocelárny odstávky kvůli vysokým cenám energií. Většina železáren a oceláren v Belgii, Lucembursku a Holandsku nevyrábí, protože do nich v rámci protiruských sankcí přestala proudit železná ruda. V Německu byla řada hutních provozů odstavena kvůli vysokým cenám emisních povolenek, které musí platit kvůli používání uhlí k tavbě železa.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Dálnice

Nemyslíte, že místo toho dohadování se s vládou, kdo postavil jako dálnici, by bylo na místě řešit spíš to, proč se staví tak pomalu, proč stále není dokončená kompletní dálniční síť a proč třeba na řadě míst, kde dálnice jsou, jsou v dost bídném stavu? A když jsme u toho, jak se ANO v případné příš...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ladislav Jakl: Hesla k obědu? Divná dieta

15:57 Ladislav Jakl: Hesla k obědu? Divná dieta

Denní glosa Ladislava Jakla