Ivan Přikryl: Topolánkova "noc dlouhých nožů" jako ad absurdum ODS

25.11.2011 11:57

Dovedeno ad absurdum, éra pravicových vlád byla zahájena výrokem Mirka Topolánka, který pronesl dřív, než vstoupil do Strakovy akademie – „Nastane noc dlouhých nožů!“.

Ivan Přikryl: Topolánkova "noc dlouhých nožů" jako ad absurdum ODS
Foto: Hans Štembera
Popisek: Mirek Topolánek
reklama

Tedy pokud nerozumíte této zcela nevhodné větě, měla znamenat, že ODS po osmi letech vlády levicové bude propouštět úředníky a „obsadí" státní správu svými lidmi.

Jak řekl, tak se stalo. Postupně obměňovala nová vláda většinu významných postů a Nečasova vláda v tomto trendu pokračuje. Zatím co někteří „jeho" lidé (například Jana Nagyová) jsou nadstandardně odměněni, jiní musí odejít. Žalostně i ti, kteří s předchozí politickou garniturou neměli zcela nic společného. Jen z úřadu vlády odcházejí lidé z protokolu, z odboru vládní agendy, o ministerstvech nemluvě.

Protikorupční vláda skrývá před veřejností například své vnitřní hospodářské směrnice, aby zakryla odpovědnost bývalého místopředsedy vlády, dnes ministra obrany A. Vondry za přinejmenším nedbalost v kauze ProMoPro. Maskují se kauzy, o kterých by pan Kubice, dnes ministr vnitra, asi nikdy nenapsal svoji zprávu. Kauza Drobil, Kocourek, Bárta, a můžeme jmenovat dále.

V tomto kontextu je úvodní přísloví velice poučné a je vážnou otázkou, zda má vláda v tomto složení morální mandát vládnout a ještě si půjčovat přívlastek „protikorupční".

Ale dnes bychom se zaměřili právě na jedno z nejzávažnějších protikorupčních opatření - reformu státní správy a její odpolitizaci.

Státní správa je zpolitizovaná až běda, odborně mnohde devastovaná. Má to v zásadě dvojí důsledek:

· Pro odborné otázky si ministři najímají tu významnější, tu podivnější agentury. To co by v rámci své pracovní povinnosti měli připravit úředníci ministerstev, zpracovávají agentury.[1] To stojí velké peníze, zcela zbytečně.

· Nedostatek profesní perspektivy, ornamentní ohrožení vede k slepé loajalitě u mnohých a je závažným podhoubím pro různé pletichy či přinejmenším nedůslednost ve výběrových řízeních.[2]

Opakovaně jsem v minulosti opakoval výhradu bývalého vysokého státního úředníka. Její oprávněnost a správnost potvrzuje i Transparency international, která asi před půl rokem na toto téma organizovala seminář. Politici však k dotazům mlčí jako ryba.

Proto se obracíme na média formou dotazů, s prosbou aby je politikům položila:

1. Víte že - podstatná část služebního zákona je dlouhodobě platná a účinná? Odpověď: Podle § 254 zákona nabývá zákon účinnosti dnem 1.ledna 2012 s výjimkou v tomto paragrafu uvedených ustanovení, které nabývají účinnosti dnem vyhlášení.

2. Víte že - podle platných a účinných ustanovení zákona již dávno o personálních otázkách nemá rozhodovat ministr, ale státní tajemník jmenovaný generálním ředitelem státní správy, resp. Jím jmenovaný personální ředitel ministerstva?

3. Víte že - ignorací služebního zákona není respektována Ústava ČR, která v článku 79. říká: Právní poměry státních zaměstnanců v ministerstvech a jiných správních úřadech upravuje zákon?

4. Víte že - jsme v Evropském, ba i světovém srovnání raritou? USA- systém „spoils"(kořist) přestal platit v sedmdesátých letech, dnes platí „poziční systém", tedy kariérní. SRN existuje státní služba typu „career", tedy veřejnoprávní a věrnostní služební systém (článek 33 odst.4 Ústavy SRN),

5. Víte že - klíč ke spuštění systému drží od roku 2007 vláda - tedy premiér Petr Nečas? Podle § 236 zákona má vláda projednat návrh na jmenování generálního ředitele státní správy a prezident republiky by jej jmenoval. Ten po jmenování spustí celý proces realizace zákona, jmenuje státní tajemníky[3] a personálního ředitele atd..

Služební zákon tak odděluje politicky jmenované funkce od kariérních.

Politické funkce jsou například tiskový mluvčí, vedoucí organizačního útvaru který pracuje pro člena vlády, poradci člena vlády, zmocněnce, náměstci ministrů.

Chceme rehabilitovat státního (veřejného) úředníka jako nestranného profesionála s přesnou definicí požadavků pro výkon funkce, kodexu etického, subordinaci a věrnost státu a veřejnému zájmu. Pro některé vyšší řídící funkce pak zavedeme personální jistotu - tedy podmínky pro tzv. definitivu, která znamená, že pod podmínkou kvalitního výkonu funkce se zaměstnanec dožije v úřadu důchodu.

Kdyby současná politická reprezentace myslela svůj protikorupční boj vážně, tak by nejen aplikovala Služební zákon, ale již dávno by odložené jeho části novelizovala. I ODS má ve svém e-státě (europoslanec Eduard Kožušník) přijatelnou alternativu, a to již 4 roky. Žádné výmluvy, proč setrvávají v nečinnosti tedy neobstojí.

JUDr. Ivan Přikryl, odborný mluvčí NS-LEV 21 pro bytovou politiku a bývalý vedoucí Úřadu vlády ČR

 

[1]Příklad: Koncepce bytové politiky MMR zpracovala KPMG. Obrana dává desítky milionů za analýzu LOMu.

[2]Laboratorním případem jsou okolnosti kauzy exministra Drobila.

[3]Směšná je diskuse o tom, kdo je a kdo není státní tajemník. Jsme ve veřejném právu a když je tato funkce upravena v zákoně, je jmenování státního tajemníka jiným postupem neplatné. Je to stejné, jako by vláda (nikoliv prezident) sama jmenovala nové ministry....

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: NS - LEV 21

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Filip Andler: Hrozí Francii vojenský puč?

18:46 Filip Andler: Hrozí Francii vojenský puč?

Situace s nezvládnutou migrací a nefunkční multikulturní společností zašla ve Francii tak daleko, že…