Jakub Šiška: Kolik lidí svezou vlaky do Mošnova?

19.04.2015 15:43

Soutěž nejnesmyslnějších projektů, za které stát vyhodil naše a evropské peníze, má nového favorita. V pondělí začaly jezdit vlaky po zbrusu nové trati na mošnovské letiště Leoše Janáčka. Linka má jeden zásadní problém: chybí jí cestující.

Jakub Šiška: Kolik lidí svezou vlaky do Mošnova?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlaky Českých drah

Vzletná slova, stříhání pásky, přípitky, dokonce požehnání římskokatolického biskupa – na peroně nové železniční stanici v Mošnově to v pondělí vypadalo, jakoby se přepisovaly dějiny.

Svým způsobem to byla pravda, protože přivedení vlaku na letiště, ve světě dávno běžné, je v České republice novinkou. Tím ovšem výčet superlativů končí.

O smysluplnosti projektu se vedly diskuse od samého počátku. Kritici poukazují na to, že Mošnov zůstává přes letitou snahu politiků regionálním letištěm, kde počet cestujících zůstává plus minus stejný.

Za loňský rok odbavilo necelých 300 tisíc cestujících, tedy zhruba 750 denně. Pravidelně se z Mošnova létá jen dvakrát denně malým letadlem do Prahy a několikrát týdně do Londýna a Paříže.

Většinu pasažérů letišti obstarávají charterové lety cestovních kanceláří, mířících v létě k moři. Provoz na letišti je tedy více méně sezónní, po mnoho dnů v roce zcela zanedbatelný.

Přesto k němu od pondělka jezdí v každém směru devět párů moderních vlaků City Elefant s kapacitou 300 míst v každém spoji. K tomu je ještě třeba vzít v úvahu, že na letiště bude dál jezdit i autobus a řada cestujících i tak dá přednost pohodlí taxíku nebo vlastního auta.

Regionální politici zmiňují jako důvod stavby i blízkost průmyslové zóny a nákladní letecký terminál. To by byl samozřejmě pro stavbu železnice pádný argument, pokud by plánovači nezapomněli na malou drobnost: postavit k uvedeným objektům koleje. Prý se s tím počítá, ale konkrétní termín není v dohledu.

Přivedení vlaků na mošnovské letiště stálo celkem včetně elektrifikace regionální trati ze Studénky 900 milionů korun. Z toho necelou polovinu pokryla dotace Evropské unie.

Náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík přiznal, že bez této dotace by o stavbě nikdo neuvažoval. Nyní by měl kraj spolu se státem udělat vše proto, aby pochybnosti o smysluplnosti projektu vyvrátil.

To může udělat pouze zmíněným napojením trati na průmyslovou zónu, aby trať byla využita i nákladní dopravou. Jinak hrozí Česku podobná ostuda, jako ta s kolínským zvedacím mostem, který se od svého postavení v roce 2012 ani jednou nezvednul. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

PhDr. Lubomír Zaorálek byl položen dotaz

Stejné mzdy za stejnou práci v celé Evropě

Zajímalo by mě, jak toho chcete docílit? A kde by třeba podniky nebo zaměstnavatelé na dorovnání mezd měli brát peníze?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Absurdní důchodové divadlo

15:49 Jiří Weigl: Absurdní důchodové divadlo

Pondělní glosa Jiřího Weigla