Tratě Plzeň – Most a Liberec – Pardubice patří dosud k těm nemnohým, na kterých jezdí České dráhy na základě vítězství ve veřejné soutěži. Před osmi lety podaly nejlepší cenovou nabídku a stát se radoval, že ušetří na platbě, kterou přispívá na provoz vlaků v tzv. závazku veřejné služby.
Letos však kontrakt vyprší, a protože si toho ministerstvo nevšimlo včas, hrozilo, že rychlíky na uvedených tratích od půlky prosince nevyjedou. Na novou soutěž bylo už pozdě. Do hry se na poslední chvíli snažila ještě vstoupit firma Arriva, ale ministerstvo její nabídku kvůli formální chybě odmítlo a objednalo provoz na obou tratích u Českých drah. Zatím jen pro příští rok, během něhož snad stačí vypsat a dotáhnout do konce řádnou soutěž.
A teď přichází kouzlo: zatímco dosud chtěl státní dopravce za jeden kilometr jízdy rychlíku mezi Plzní a Mostem kompenzaci necelých 28 korun, pro příští rok žádá 88. Podobný skok se odehraje na trati Liberec – Pardubice, a to z 56 na 127 korun. Potvrzuje se tak podezření, vyslovované už před 8 lety, že České dráhy nabídly do soutěže dampingovou cenu, aby přetrumfly konkurenci. Nyní, když se nemusí s nikým poměřovat, si mohly říct o cenu, která zřejmě odpovídá reálným nákladům.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz