Osobně pokládám za nezbytné konat tak, aby dobro bylo nejenom zamýšleno, ale a především uskutečňováno. Jinak zůstane jalovým. Podobně jako právo zapsané v dokumentu, není právem. Právo totiž začíná existovat až tehdy, když se o něj přihlásím a prosazuji ho. V tomto příspěvku se pokusím ukázat na nebezpečí, která ušlechtilé či dobře míněné záměry v sobě mají a mohou při realizaci způsobit nenapravitelnou škodu.
O pravdivosti úsloví, že cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly, se přesvědčili mnozí dokumentaristé, včetně britské televize BBC a tvůrci seriálu Inside Story, stejně jako vědci a mnozí z nás, tzv. obyčejní lidé. Doporučuji proto se s nimi seznámit a nad nimi zamyslet. Rád bych věděl, kolik o pravdivosti úsloví vědí programátoři a výzkumnící. V této chvíli mám na mysli Google. Jeho algoritmus nedávno zvítězil nad nejlepším hráčem Go ve třech z pěti partií 3:0. Go patří do skupiny nejvíce komplexních her na světě. Šach je ve srovnání s Go procházka rájem. Pro jeden tah v Go existuje v průměru 200 možností. To znamená, že již po čtyřech tazích jsme v oblasti miliard možností! Vážení znalci v oblasti umělé inteligence si doposud mysleli, že umělá inteligence bude schopna vítězit nad člověkem až za desetiletí. Pokud vím, dosavadní algoritmy mohou řešit pouze jednotlivé a izolované úkoly. Proto je cílem výzkumu vytvořit tak zvané všeobecné algoritmy. Skutečnost je již dnes ale jiná. Proto je na čase spojit vývoj, pokrok s úvodním úslovím.
Demis Hassabis, šéf společnosti Deepmind, kterou koupil Google za stovky milionů USD, patří k těm nejlepším hráčům Go na světě. Během posledních deseti let vyhrál 18 titulů. Ještě v únoru t.r. si myslel, že zvítězí nad Lee Sedol. V Oxfordu hlásal, že nehledě na skutečnost, že většina profesionálních hráčů nám dává malou šanci na výhru, naše interní testy indikují něco jiného. Při takovém hlášení a v takové souvislosti je nezbytné být velice pozorný, umět naslouchat, a ptát se. Co měl Demis Hassabis na mysli, když mluvil o nás? Protože Go nehraje team, muselo se jednat o stroj zvaný AlphaGo. Pro úplnost uvádím, že společnost Deepmind je známa veřejnosti dvěma projekty. Ten první se zabývá algoritmem, který bez pomoci člověka hraje videohry. To této skupiny patří Pacman, Space Invaders a celá řada dalších her. Pořád se ale jedná o řešení jednoho úkolu: hra. Ten druhý projekt je (proto a logicky) AlphaGo. To i proto, že se o utajovaných výzkumech a projektech nikdy nemluví na jakýchkoliv konferencích. Tam se spíše mlží. Skutečností je, že AlphaGo se svými třemi výhrami nad Lee Sedol, z celkově pěti partií vyhrál, ať je již konečný výsledek jakýkoliv. Pro informaci uvádím, že svého času nejlepší šachista světa, Garry Kasparov, prohrál 1966 s šachovým komputerem Deep Blue jednu partii. V roce 1977 vyhrál Deep Blue celou soutěž sestávající z 6 partií v soutěžních podmínkách. Jaký je rozdíl mezi Deep Blue a AlphaGo? Jaký to má význam pro civilní a vojenský výzkum, o kterém jsem psal v příspěvku Drogy-WADA-Buran?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV