Slovanská epopej – zvláštní fenomén
Pláč ekonomický? Ano. V době, v níž peníze jsou fetišem a jejich akumulace příkazem dne, to není nic zvláštního. Pro Moravský Krumlov byla Muchova Slovanská Epopej ekonomickým požehnáním. Na zámku ji hostil čtyřicet osm let. Nelze u nás najít druhé město, které by tolik lpělo na expozici děl moderního malíře. Alfons Mucha (1860 – 1939) dosáhl světového uznání za secesní dekorativní tvorbu. Ale Slovanská epopej (celkem dvacet obrazů) je jiná, monumentálně historická se sdělným věcným obsahem. Mucha na ní pracoval čtrnáct let (1912 – 1926), byla pro něj smyslem tvorby, věřil, že jejím obsahem a provedením osloví národ, proto ji velkoryse věnoval Praze. Poprvé byla vystavena v roce 1928 ve Velké dvoraně nového Veletržního paláce. Tam se po čtyřiaosmdesáti letech vrátila.
Co je na monumentální Slovanské epopeji přitažlivé? Okamžitá ohromující účinnost a při poskytnutí ozřejmujícího výkladu nevtíravé poučení z historie, zobrazení dějů sílících slovanský charakter. Závažnost obsahu je vyzvednuta srozumitelností. Přiložme na váhy Muchovo kreslířské mistrovství a umírněnost barev, nezapomeňme na mediálně vytrvale akcentovanou mimořádnost tohoto obrazového celku, a vyjeví se plný rozměr jeho obliby. Epopej je zvláštním fenoménem, jednou z pomyslných korun české výtvarné, vlastně obecné kultury. I když to některým uměleckým historikům připadá přehnané, velká část veřejnosti si myslí, že „sáhnout si“ na ni, patří (nebo patřilo?) k fundamentálním projevům jejich kulturnosti.
Franz, Saudková a skvosty z Musea Kampa
Slovanská epopej je už čtyři roky v Praze. V moravskokrumlovském zámku bylo tři roky studené prázdno. Venkovní vzhled má nadále tristní, ale uvnitř se dělo leccos obnovného a pozvedávajícího, takže interiéry obývané dříve Epopejí, a k nim přibyvší další, působí dnes dobrým dojmem. Pavučiny mezi venkovními a vnitřními okny k tomu přidávají špetku omšelosti renesance. V Rytířském sále je od loňska výstava expresivních monumentálních maleb Vladimíra Franze (vrátím se k ní v některém z příštích týdnů), v kapli jsou atraktivní figurální fotografie od Idy Saudkové a v patře příjemná nevelká výstava ilustrací Zdeňka Buriana. Nově adaptované komnaty letos v červenci přijaly Význačná díla ze sbírky Jana a Medy Mládkových. Především tato expozice, připravená Museem Kampa ve spolupráci s městem Moravský Krumlov, má do zámku vrátit ztracené návštěvníky.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV