Jan Dočekal: Sklo jako výjimečný, krásný předmět nové české elity nepřijaly

25.03.2016 17:35 | Zprávy
autor: PV

Akademický sochař František Vízner, sklářský výtvarník, (9. 3. 1936 v Praze – 1. 7. 2011 v Brně) mně poskytl na jaře 2006 ve svém ateliéru ve Žďáru nad Sázavou, kde působil, obsáhlý rozhovor (*). Zde publikované výňatky nechť jsou připomínkou výjimečného umělce u příležitosti jeho nedožitých 80.narozenin.

Jan Dočekal: Sklo jako výjimečný, krásný předmět nové české elity nepřijaly
Foto: novasin.org
Popisek: Akademický sochař a sklář František Vízner

Formy definující vaši tvorbu připomínají konstruktivismus, purismus a funkcionalismus desátých, dvacátých a třicátých let minulého století. To jsou nádherné etapy moderní evropské architektury. Myslím, že ti, kteří míní, že byla pouze racionální, nemají pravdu. Ty stavby jsou tak dokonalé, tak formálně čisté a jednoduše krásné, že dokážou člověka rozechvět.

Může to být souzeno jako mé osobní bloudění. Přiznávám svůj nesdělitelný stav údivu a dojetí při dotyku hrany architektonické hmoty newyorských dvojitých věží, bílého kvádru Meierova Athenea nebo velkorysých smyslných křivek architektury Kenza Tange. Logika materiálu a stavby tvarů a vliv všech omezení funkcí moderní architektury jsou pro povahu mé práce příkladné. Hluboce ovlivňují budování mého sklářského tvaru, zejména skleněné nádoby.

Vy se svými brusem tvarovanými skleněnými objekty souzníte s geometrickými proporcemi oněch staveb, ale nejen s nimi, vaše sklo – vrtané kvádry, polokoule, ploché desky – jsou formálními miniaturami budov z kovu a skla. Vše bez dekorace. Ta nezískává nic z vaší přízně.

Onu Loosovu větu, odsuzující dekor jako zločin, jsem v mládí vnímal jako jeden z možných názorových konceptů. Později sílil vědomý důvod k volbě mých antidekorativních tvarových postupů. K minimalismu. Pocházím se selské rodiny. V 50. letech, před sociální katastrofou selské práce, jsem intenzívně prožíval zákonitosti života na vesnici. Ovlivňovaly mě základní „nedekorativní“ způsoby rozumného jednání. Vztah lidí k přírodním danostem, ke zvířatům a k funkčním předmětům. Tyto vztahy nebyly zatíženy planou dekorativností a plýtvavou mnohostí provázející dnešní společnost. Silný vztah jsem si odnesl k práci ruky a k řemeslnému výkonu. V tvarové řadě stále preferuji konzervativní trojici – mísu, vědro a půllitr.

V monografii vydané v roce 2001 ve Spojených státech jste se označil samotářem pohlceným problémy své práce. Skutečně jste sám se sebou, uvnitř uměleckořemeslného a duchovního zkoumání zvolených tvůrčích procesů a věcí s tím nutně souvisejících, nebo přece jen jde o podmanivý rituál?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

JUDr. Jindřich Rajchl byl položen dotaz

Reparace

Pokud má být uzavřen mír mezi Ruskem a Ukrajinou souhlasíte nebo nesouhlasíte s tím, že Rusko musí Ukrajině zaplatit válečné škody ve formě reparací?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Proč Česká televize lže?

15:57 Jiří Paroubek: Proč Česká televize lže?

Mám na mysli Interview vysílané v úterý 17. prosince, které vedla nová hvězda ČT redaktorka Kručinsk…