Jan Vávra: Novináři a volební kampaň

01.02.2013 19:07 | Zprávy

Přímá volba prezidenta nejen rozhýbala občanskou společnost, ale zároveň vystavila zatěžkávací zkoušce i domácí média. Stojí za to se podívat, jak se s volební kampaní novináři vyrovnali.

Jan Vávra: Novináři a volební kampaň
Foto: Hans Štembera
Popisek: Noviny, ilustrační foto

Kampaň k prezidentským volbám, jak ji připravily volební týmy jednotlivých kandidátů, byla značně emocionální, zaměřená na všechno jiné než na racionální argumentaci a zejména před druhým kolem patřičně vypjatá. Zasloužili se o to zejména mediální stratégové těch kandidátů, kteří disponovali dostatečným rozpočtem a mohli si tedy dovolit billboardy a inzeráty. Kandidáti a především kandidátky, kteří tolik peněz neměli, vystupovali přece jen věcněji.

Kampaně s většími rozpočty se většinou soustředily na budování image značky svého kandidáta. V případě pankáčského účesu Karla Schwarzenberga se dokonce autoři pokoušeli změnit obraz svého kandidáta směrem, který s jeho osobností neměl žádnou spojitost. Šlo o srovnatelný marketinkový postup, jako když se připravuje reklama na jakýkoli nový produkt.

Opomíjení obsahu svého sdělení se ale některým kandidátům nakonec vymstilo, když vyhořeli v televizních a rozhlasových debatách. V prvním kole se to přihodilo Janu Fišerovi, když se ukázala vnitřní prázdnota, opakující se klišé a naučená gesta. Ve druhém kole se pak Karlu Schwarzenbergovi stala osudnou absolutní nepřipravenost na otázky, o kterých se dalo předpokládat, že zcela jistě padnou. Strategicky bylo vůbec krajně neprozíravé pustit Schwarzenberga do tolika debat, když rétorické schopnosti Miloše Zemana byly všeobecně známy. Štáb Karla Schwarzenberga se měl postavit záměru - zejména ČT - vytěžit z přitažlivosti prezidentské volby stálým opakováním debat co největší sledovanost, aniž by jednotlivé debaty byly nějak obsahově ozvláštněny nebo strukturovány.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: rozhlas.cz

V čem je jiná nemocnice 21.století?

A kolik by její výstavba stála? A hlavně, podle vás jedna nemocnice nahradí ty stávající v Praze? Podle mě nenahradí, takže se dál bude muset investovat i do oprav těch stávajících. A druhá věc, nemyslíte, že problém není ani tak v nedostatku nemocnic, ale v personálu? A to nejen v nemocnicích, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Proč patření na Západ nemůže fungovat

15:57 Petr Hampl: Proč patření na Západ nemůže fungovat

Druhý pohled Petra Hampla