Cestování metrem, autobusy, tramvajemi či trolejbusy bez jízdenky je vlastně krádež. To je jako, kdyby člověk přišel do obchodu, vzal si housky se salámem a nezaplatil za ně. Když použiji nějakou službu, je normální za ni platit. Pokud to neudělám, musí následovat trest. A bohužel zvláště v MHD toto pravidlo někteří lidé nechtějí respektovat.
Ona drtivá většina černých pasažérů jezdí bez jízdenky vědomě, nejsou to chudáci, kteří si ji zapomněli nešťastnou náhodou. Navíc, když člověk doma nechá předplatní kupón, tak dopravní společnosti umožňují ukázat zapomenutou jízdenku dodatečně a dotyčný pak pokutu platit nemusí. Také z vlastní zkušenosti vím, že než se zapomenuté platby chopí exekutoři nebo nějaká vymahačská firma, tak člověk je upozorněn na to, že dluží konkrétní částku, a aby ji laskavě uhradil. Jsme lidé, zapomínáme, ale já byl opravdu vždy slušně vyzván, že jsem nezaplatil tam a tam a pak to tedy napravil.
Zpátky k nezaplaceným pokutám za cestování bez jízdenek. Prvotní příčinou je chyba na straně cestujícího, z větší části vědomá. A dopravci musí tyto peníze v souladu s platnými zákony vymáhat. V opačném případě hrozí jejich statutárním zástupcům trest. Mám za to, že tento trestný čin se jmenuje porušování povinností při správě svěřeného majetku nebo nějak podobně. Jinými slovy, pokud by firma nevymáhala peníze za pokuty, tak její ředitel bude odsouzen a mohl by jít i do vězení.
A když to tedy dopravci dělají, tak musí dodržovat platné zákony. Jinak to nejde. Nikoho rozumného jistě netěší situace, když kvůli nezaplacené jízdence za dvacet korun, musí hříšník nakonec platit desetitisíce, ale tohle není vina dopravních společností, protože ony jaksi nemohou porušovat právo. Jediný, kdo může takovou situaci změnit (na druhou stranu zase ne tak, aby se vyplácelo cestovat bez jízdenky), je zákonodárce, tedy Parlament.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV