Bez metra si život v Praze už jen těžko umíme představit. Každý den přepraví metro víc jak milion cestujících (neznamená to nutně milion lidí, ale počet uskutečněných jízd). Československo dokázalo v r. 1974 vybudovat dopravní systém, který odpovídal spíše možnostem a ambicím velmocí než malého státu (podrobnosti v článku na Náboji pravdy ZDE).
Patrně prvním návrhem na výstavbu podzemní dráhy v Praze byla iniciativa pražského obchodníka Ladislava Rotta z roku 1898. Navrhoval městské radě využít prací na kanalizaci a asanaci Starého města a zároveň zahájit stavby tunelů na první lince podzemní dráhy ve směru Karlín – Praha – Podolí, která by se u Křižovnického pivovaru spojila s druhou linkou Malá Strana – Vinohrady. U pražské radnice však se svými plány neuspěl.

Návrh Ladislava Rotta Městské radě královského hlavního města Prahy z roku 1898
Výraz „metro“, pocházející z francouzštiny, byl u nás patrně poprvé použit již v návrhu z roku 1926, i když šlo o projekt podpovrchové tramvaje, své místo v pražské realitě si však našel až později.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV




