Jaroslav Bican: Volba prezidenta a úcta k pravidlům

24.12.2012 13:58 | Zprávy

Nejvyšší správní soud vrátil do hry o post prezidenta republiky už vyřazenou kandidátku Janu Bobošíkovou. Mnohem důležitější je však to, že tři soudci včetně samotného předsedy soudu Josefa Baxy s výsledným usnesením nesouhlasili. Josef Baxa v rozhovoru pro deník Právo uvedl: „Úcta k pravidlům, kterou tato společnost potřebuje, k jejich dobrovolnému dodržování je odvinutá od toho, jak pravidla vypadají, jak jsou stabilní, jak často se mění. A to bylo rozhodující pro to, proč jsme tento zákon neshledali za souladný s ústavou.“

Jaroslav Bican: Volba prezidenta a úcta k pravidlům
Foto: Hans Štembera
Popisek: Maketa Pražského hradu

To je silná káva - tři soudci Nejvyššího správního soudu včetně jeho předsedy si myslí, že prováděcí zákon k přímé volbě prezidenta není v souladu s ústavou. Dá se předpokládat, že o tom, jak to je ve skutečnosti, nakonec rozhodne Ústavní soud. Slova Josefa Baxy však stojí za bližší pozornost nejenom v souvislosti s prováděcím zákonem k přímé volbě prezidenta.  

Předseda Nejvyšší správního soudu mluví o úctě k pravidlům, která souvisí s tím, jak pravidla vypadají a jak často se mění. Právě v tom podle mne spočívá jedno z velkých rizik pro český politický systém. Nekvalitní prováděcí zákon je jen špičkou ledovce. Legislativní zmetky jsou u nás na denním pořádku. Zkusme se ale zaměřit na kombinaci neúcty k pravidlům, jejich vágnosti a častých změn, která v blízké době může otřást celým naším ústavním systémem.  

Je známá věc, že v situaci nestabilních pravidel stoupá role aktérů. V době konsolidace pravidel a institucí význam jednotlivých hráčů klesá, resp. jejich jednání se odehrává v přesně daných mantinelech. Na příkladu prováděcího zákona je to velmi dobře patrné. Kdyby byl dobře napsaný, tak si Ministerstvo vnitra a jednotlivé soudy ani neškrtnou. V případě nejasného zákona jejich vliv dramaticky stoupá a celá volba závisí na jejich rozhodování. Tato situace se ale nevztahuje pouze na zmíněný zákon, čím dál více zasahuje politický systém jako takový - ve velké míře i samotný úřad prezidenta.  

Nejenom, že si prezident muže leccos dovolit, protože pravidla, kterými je svázán, jsou v důsledku vágní ústavy s chybějícími časovými lhůtami velmi pružná. Václav Klaus během svých dvou mandátů názorně předvedl, jak moc. Lidé navíc hledají někoho, kdo by prostředí plné nejasných a často i nespravedlivých pravidel zpřehlednil a vnesl do něho určitý řád. Člověk se běžně setká s názorem, že rolí prezidenta je usměrňovat činnost vlády, přimět ji k práci či ji pokárat, když se zabývá něčím, co jí nepřísluší. Taková však úloha prezidenta být nemá. Koho to ale zajímá. Místo aby se pravidla stabilizovala a dodržovala, tak se upneme na hlavu státu. Tím se ale nic neřeší, pouze se zvyšuje riziko destabilizace politického systému a vznikají podmínky pro nástup poloprezidentského režimu. Nejsilněji podle mne tento proces bude probíhat v případě zvolení Miloše Zemana. A to je čím dál pravděpodobnější.  

Zkomplikovat by ho mohlo snad jen to, kdyby Ústavní soud zrušil prováděcí zákon, a tím by se volba posunula o několik měsíců a mohli do ní zasáhnout ještě noví kandidáti. Logika přímé volby ale i tak v českém prostředí pravděpodobně vyústí ve zvolení aktivistického prezidenta.  

Vedle toho sílí volání po přechodu k většinovému volebnímu systému. Nedávno vznikla iniciativa s názvem Přímá volba poslanců. Její název je zavádějící, protože volá po něčem, co už máme. Nejenom, že byla zavedena přímá volba prezidenta, která bude v našich podmínkách zdrojem velkých potíží. Navíc byl schválen prováděcí zákon, který hrozí blamáží. Výsledkem může být situace, kdy budeme několik měsíců bez prezidenta. A dokonce tu máme výzvu, která étosu kolem přímé volby chce využít k zavedení většinového systému. Stejně jako v případě změny způsobu volby prezidenta by se jednalo o nepromyšlený krok. Došlo by k prohloubení potíží našeho stranického systému – především jeho regionalizaci a personalizaci. Sestavit funkční koalici by bylo ještě těžší než dnes. To by nahrávalo přímo volenému prezidentovi. Čím slabší vláda bude, tím jeho pozice bude silnější. Pak už stačí změna jeho pravomocí a poloprezidentský systém, který původně nikdo nechtěl, bude na světě.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: rozhlas.cz

Leynová

Vzhledem k tomu, že Leynová byla demokraticky zvolena většinou, myslíte, že když by skončila, že by byl zvolen někdo jiný, kdo by šel proti ní? Co když bude zvolen ještě někdo horší?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Dufek: Lepší nálada firem, horší u spotřebitelů

15:57 Petr Dufek: Lepší nálada firem, horší u spotřebitelů

Srpen přinesl další změnu nálad v české ekonomice.