Jaroslav Michal: Reklamaci zájezdu je lepší řešit individuálně, šance na získání náhrady je vyšší

28.08.2019 15:32 | Zprávy

Zrušená cesta k moři, špatná kvalita personálu v hotelu nebo neočekávané zvýšení ceny již zaplaceného zájezdu. To jsou časté důvody letních reklamací. Za nevydařenou dovolenou, kterou si turisté kupili týdny dopředu, chtějí adekvátní náhradu a někteří z nich se dožadují odškodnění u soudu. Jednou z cest, jak získat svoje peníze zpět za narušení dovolené, je i hromadná žaloba. I přes to, že tento institut v českém právním řádu zatím neexistuje, řada odborníků před ním varuje – spotřebitel nemusí soud vyhrát, většinu peněz může připadnout zastupujícímu subjektu a často vede ke vzniku až absurdních situací, které jsou soudy povinny řešit.

Jaroslav Michal: Reklamaci zájezdu je lepší řešit individuálně, šance na získání náhrady je vyšší
Foto: tripzone.cz
Popisek: Středozemní moře při západu slunce

Takovým případem, kterého můžeme být brzy svědky i v Česku, je například výletní loď Viking Sky. Ta se vlivem nepříznivého počasí dostala do problémů na rozbouřeném moři u dánských břehů. Díky kvalifikovanému postupu posádky a zásahu záchranných složek se podařilo zachránit všech 1373 osob na palubě, velkou část z nich i letecky. Přesto se čtyři američtí turisté rozhodli zažalovat provozovatele lodi a za utrpěný nervový šok, nehygienické podmínky i nedýchatelný vzduch požadují odškodnění v přepočtu téměř čtvrt miliardy korun. Na internetu lákají další cestující, aby se k nim přidali, a zvýšili tak úspěch na odškodnění či si zajistili pro provozovatele lodi velmi nevýhodný smír.

V oblasti turismu ale může mít hromadná žaloba i mnohem častější využití než při námořních katastrofách. Reklamovat například zájezd, který se neuskutečnil nebo úplně nepovedl, není žádná novinka. Spotřebitelé mají možnost od prodejce zájezdů získat náhradu samostatně nebo pomocí najatých firem, které jim pomáhají. V zahraničí, zejména pak ve Spojených státech, již řadu let existuje pro spotřebitele ještě jeden způsob, jak se bránit proti zamítnuté reklamaci zakoupené dovolené – a tím je hromadná žaloba. 

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Bc. Hana Ančincová byl položen dotaz

Co přesně chcete?

Vy: Chci, aby sociální služby měly stabilní financování a uznání, které si zaslouží. Já: Co tím uznáním myslíte? Budete usilovat o navýšení platů sociálních pracovníků? Jaká mzda je podle vás pro ně adekvátní? Vy: Chci spravedlivější důchodový systém, který zajistí důstojné stáří. Já: Co myslíte t...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Esence fanatismu senátorky Němcové

15:49 Jiří Paroubek: Esence fanatismu senátorky Němcové

Je vskutku zvláštní, že Česká televize dává ve svém diskuzním pořadu Interview 24 příležitost senáto…