Pochopitelně, že se dnes po mnoha zkušenost s volebními průzkumy – volby v USA nebo Brexit - mnozí ptají, co když sociologická data klamou i v Německu.
Metody německých agentur pro výzkum veřejného mínění jsou rozličné, počínaje telefonováním. To upřednostňují etablované agentury, jako jsou Infratest dimap nebo Forsa. Velké agentury mají také smlouvy s předními médii a pro průzkumy jsou dále využívány online dotazníky typu jako je to u agentury YouGov.
Na podkladě uvedených průzkumů Martin Schulz a SPD stále žhaví svoji naději na úspěch a vycházejí z toho, že agentury tvrdí, že ještě polovina německých voličů se nerozhodla. Výzkumníci však přes média SPD vzkazují, že naděje socialistů jsou falešné. Nico Siegel výkonný ředitel společnosti Infratest drap říká: „Byly by to vůbec první volby v historii lidstva, aby nerozhodní voliči dali hlas jedné straně.“ Společnost Forsa dává na vědomí názor voličů, kteří si myslí, že CDU je schopnější stranou, než SPD. YouGov v průzkumu z 6.září rovněž dává preference Angele Merkelové. „Vůbec nepochybuji, že favoritem je koalice křesťanských demokratů a křesťansko-sociální unie (CDU/CSU),“ tvrdí Holder Geissler z agentury YouGov a dodává, že v průzkumu figuroval velký počet různého dotazování, která probíhala odděleně a na sobě nezávisle. Byli bychom velice překvapení, kdyby Schulz náskok dohnal,“ komentuje výsledky Geissler.
Kde berou sociologové jistotu
Vyplývá to z povahy samotných německých voleb. Nico Siegel z Infratest drap vidí jediný problém v tom, když dochází k záměně průzkumu „trendů“ a průzkumu „předpokládaného výsledku“.
U Brexitu nastala situace, že ve výsledcích průzkumů byl velice malý rozdíl mezi odpovědí „ano“ a „ne“, a proto výzkumníci dokázali velice těžko předvídat, jaký bude vlastně konečný výsledek.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV