Motorové vozy řady 843 spolu s přívěsnými vozy 043 s nápisy „Provoz spolufinancován ze státního rozpočtu“ vytvořily konvoj a doslova hradbu kolem libereckého depa, většina strojvedoucích se přesunula na jiné výkony a nejsmutnější byly osobní pokladní, které zajišťovaly v rámci Českých drah (ČD) odbavení cestujících na lince R14, když jejich vlídné úsměvy a mnohaletou praxi vystřídaly nemilosrdně prodejní automaty Arrivy s telefonním sluchátkem. Kdo doufal, že nad pokoutnými zákulisními domluvami „tajemných sil“ kolem Ministerstva dopravy (MD) o angažmá dopravce Arriva vlaky s.r.o. na lince R14, o kterých věděli zaměstnanci ČD i Arrivy od června letošního roku, zvítězí právo, mýlil se. Arriva je prozatím novodobý fenomén české železnice a svým až neurvalým způsobem expanze na české koleje se skandálním a hodně vydatným postrkem MD, kterému doposud svorně přihlížejí další ponížené instituce, jež měly být nade vším povýšeny a řešit to, určuje nové trendy české železnice v oblasti kvality a bezpečnosti dálkové osobní dopravy nezávislé trakce.
Zatímco v celé Evropské unii platí, že liberalizace železnice představuje v osobní dopravě vždy alespoň krok k lepším službám a vyšší kvalitě dopravy, v poměrech České republiky Arriva určila, že cestující ocení jako novou kvalitu německý second hand z let 1986-88 v podobě motorových jednotek 628.2, kterých se matka Arrivy Německé dráhy DB houfně zbavuje namísto řešení ekologické zátěže v souvislosti s jejich plánovanou likvidací. Německu pomůžeme od likvidace ekologické zátěže a díky novému laku a zvelebenému interiéru vznikne po tzv. „bohemizaci“ podle MD vozidlo jako nové – řady 845/945. Ten samý nápad měli už dávno východní sousedé, kteří průkopníky české cesty zlepšování železnice inspirovali a německé jednotky 628.2 houfně jezdí v Rumunsku. Dostaly se i do Albánie.
Záměr se určitě líbí Škodě Transportation a Kellnerově PPF, protože dostane vydělat zázračnými přeměnami v areálu PARS Nova Šumperk v době, kdy je nezávislá trakce vůbec nezajímá, protože v té elektrické se zakázky hrnou a nestíhají…V praktickém životě to znamená a každý zažil, že to, co vyhodíte do kontejneru na odpad, se ještě třeba někomu hodí a nějakou dobu poslouží a „recyklované německé kolejové odpadky“ tedy skutečně ještě „kvalitně poslouží“ a my po roce 1989 zjišťujeme ten zdrcující propad, když i v kapitalismu jsme na tom po 31 letech s kvalitou stále stejně pozadu za Evropou, které jsme obdivně říkali západní a chtěli za ní běžet, ale ujel nám vlak a uhnuli jsme zpět na východ. Pozitivní je, že alespoň pomůžeme Německu od ekologické zátěže, které by se muselo draze zbavovat, takže zapomeneme i na naše bezpečnostní a ekologické závazky vůči Evropské unii.
Motorové jednotky 845 mají sice kvalitní motory Daimler-Benz, ale jsou za zenitem a nehodí se do náročnějších sklonových poměrů v hornatých úsecích severu Čech. Je to díky hydrodynamickému přenosu výkonu a dvouměničové převodovce s trvalou rychlostí na 1. měniči 25 km/h, tzn. provedení, které je koncipované především pro rychlé rovinaté tratě. V případě linky R14 je na 8,5 km úseku pod Ještědem stoupání mezi stanicemi Rynoltice a Křižany 5 km na sklonu 20 promile a více, z toho 3 km od 24 promile více. To se ukazuje jako problém od počátku, když i za relativně slušných adhezních podmínek mají jednotky opakované problémy, a to i ve dvojici, přičemž se nemohou srovnat se soupravami, vedenými motorovým vozem řady 843, které tu byly provozovány.
Další novou kvalitou a Arrivou vnuceným komunikačním fenoménem mezi cestujícím a dopravcem je prodejní automat jízdenek s telefonem, který má ekonomicky i kvalitativně porazit osobní pokladní, jejichž všechny zkoušky a kvalifikace včetně psychotestů, zdravotních prohlídek a školení asertivního chování i přežívání ve „zbytečných osobních pokladnách“ moc stojí. V dálkové dopravě standardy odbavení určilo MD a pro ČD to představovalo rozsahy otevíracích dob pokladen, ale s nástupem Arrivy to ze dne na den neplatí a zejména pro seniory v pokročilejším věku, kteří si tolik netykají s novou komunikační technikou, to je pěkná bariéra.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV