Jindřich Berounský: Arriva se rozjela i po strmé trati přes Ještědský hřeben

23.12.2020 15:23 | Zprávy

Adventní čas na české železnici je nebývale rušný. Za velmi podivných a do poslední chvíle zamotaných okolností převzal rychlíky na lince R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem v neděli 13. prosince dopravce Arriva vlaky s.r.o..

Jindřich Berounský: Arriva se rozjela i po strmé trati přes Ještědský hřeben
Foto: Archiv Jindřicha Berounského
Popisek: Konvoj odstavených vozidel Českých drah v Liberci

Motorové vozy řady 843 spolu s přívěsnými vozy 043 s nápisy „Provoz spolufinancován ze státního rozpočtu“ vytvořily konvoj a doslova hradbu kolem libereckého depa, většina strojvedoucích se přesunula na jiné výkony a nejsmutnější byly osobní pokladní, které zajišťovaly v rámci Českých drah (ČD) odbavení cestujících na lince R14, když jejich vlídné úsměvy a mnohaletou praxi vystřídaly nemilosrdně prodejní automaty Arrivy s telefonním sluchátkem. Kdo doufal, že nad pokoutnými zákulisními domluvami „tajemných sil“ kolem Ministerstva dopravy (MD) o angažmá dopravce Arriva vlaky s.r.o. na lince R14, o kterých věděli zaměstnanci ČD i Arrivy od června letošního roku, zvítězí právo, mýlil se. Arriva je prozatím novodobý fenomén české železnice a svým až neurvalým způsobem expanze na české koleje se skandálním a hodně vydatným postrkem MD, kterému doposud svorně přihlížejí další ponížené instituce, jež měly být nade vším povýšeny a řešit to, určuje nové trendy české železnice v oblasti kvality a bezpečnosti dálkové osobní dopravy nezávislé trakce.

Zatímco v celé Evropské unii platí, že liberalizace železnice představuje v osobní dopravě  vždy alespoň krok k lepším službám a vyšší kvalitě dopravy, v poměrech České republiky Arriva určila, že cestující ocení jako novou kvalitu německý second hand z let 1986-88 v podobě motorových jednotek 628.2, kterých se matka Arrivy Německé dráhy DB houfně zbavuje namísto řešení ekologické zátěže v souvislosti s jejich plánovanou likvidací. Německu pomůžeme od likvidace ekologické zátěže a díky novému laku a zvelebenému interiéru vznikne po tzv. „bohemizaci“ podle MD vozidlo jako nové – řady 845/945. Ten samý nápad měli už dávno východní sousedé, kteří průkopníky české cesty zlepšování železnice inspirovali a německé jednotky 628.2 houfně jezdí v Rumunsku. Dostaly se i do Albánie.

Záměr se určitě líbí Škodě Transportation a Kellnerově PPF, protože dostane vydělat zázračnými přeměnami v areálu PARS Nova Šumperk v době, kdy je nezávislá trakce vůbec nezajímá, protože v té elektrické se zakázky hrnou a nestíhají…V praktickém životě to znamená a každý zažil, že to, co vyhodíte do kontejneru na odpad, se ještě třeba někomu hodí a nějakou dobu poslouží a „recyklované německé kolejové odpadky“ tedy skutečně ještě „kvalitně poslouží“ a my po roce 1989 zjišťujeme ten zdrcující propad, když i v kapitalismu jsme na tom po 31 letech s kvalitou stále stejně pozadu za Evropou, které jsme obdivně říkali západní a chtěli za ní běžet, ale ujel nám vlak a uhnuli jsme zpět na východ. Pozitivní je, že alespoň pomůžeme Německu od ekologické zátěže, které by se muselo draze zbavovat, takže zapomeneme i na naše bezpečnostní a ekologické závazky vůči Evropské unii. 

Motorové jednotky 845 mají sice kvalitní motory Daimler-Benz, ale jsou za zenitem a nehodí se do náročnějších sklonových poměrů v hornatých úsecích severu Čech. Je to díky hydrodynamickému přenosu výkonu a dvouměničové převodovce s trvalou rychlostí na 1. měniči 25 km/h, tzn. provedení, které je koncipované především pro rychlé rovinaté tratě. V případě linky R14 je na 8,5 km úseku pod Ještědem stoupání mezi stanicemi Rynoltice a Křižany 5 km na sklonu 20 promile a více, z toho 3 km od 24 promile více. To se ukazuje jako problém od počátku, když i za relativně slušných adhezních podmínek mají jednotky opakované problémy, a to i ve dvojici, přičemž se nemohou srovnat se soupravami, vedenými motorovým vozem řady 843, které tu byly provozovány.   

Další novou kvalitou a Arrivou vnuceným komunikačním fenoménem mezi cestujícím a dopravcem je prodejní automat jízdenek s telefonem, který má ekonomicky i kvalitativně porazit osobní pokladní, jejichž všechny zkoušky a kvalifikace včetně psychotestů, zdravotních prohlídek a školení asertivního chování i přežívání ve „zbytečných osobních pokladnách“ moc stojí. V dálkové dopravě standardy odbavení určilo MD a pro ČD to představovalo rozsahy otevíracích dob pokladen, ale s nástupem Arrivy to ze dne na den neplatí a zejména pro seniory v pokročilejším věku, kteří si tolik netykají s novou komunikační technikou, to je pěkná bariéra.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Aleš Dufek byl položen dotaz

Pozitivní diskriminace

Na jednu stranu odsuzujete pozitivní diskriminaci, na druhou stranu vám nevadí, že se jí vaše vláda dopouští? Proč třeba neustále zvýhodňujete Ukrajince? Já to chápal zpočátku, ale po třech letech? A druhá věc, proč už se dnes nemůžou problémy nazývat skutečnými jmény, proč se kolem některých našlap...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Ministr nemá signály

12:46 Zdeněk Jemelík: Ministr nemá signály

Článkem „Blažkovi a Fialovi sirotci“ ze 14. května 2025 jsem projevil obavy, že díky netečnosti mini…