V březnu 2014 vydalo Ministerstvo dopravy materiál, nazvaný „Zelená kniha koncepce veřejné dopravy v ČR“ . Mělo se jednat o první krok k přípravě Koncepce veřejné dopravy v ČR jako strategického dokumentu, jehož zpracování předpokládá Dopravní politika České republiky pro léta 2014 - 2020, schválená usnesením vlády č. 449 ze dne 12. června 2013. Avšak místo nástinu konkrétní představy či koncepce byl vytvořen jakýsi diskusní dokument, jehož součástí se stalo celkem 30 otázek, adresovaných odborné veřejnosti a k tomu další doplňující otázka, zda nějaká z otázek nechybí. Přestože došlo ke shrnutí názorů odborné veřejnosti, výsledkem byl „guláš názorů“ odborných subjektů, který je dalekým od nějaké smysluplné koncepce, natož od stanovení alespoň východisek z tristní situace veřejné dopravy v České republice, která stále více než smysluplný a provázaný systém připomíná dopravní džungli.
Nejen díky tomu, ale hlavně kvůli dlouhodobé nečinnosti, neschopnosti až diletantství Ministerstva dopravy svádějí na páteřní lince dálkové železniční dopravy České republiky Praha – Ostrava souboj národní dopravce ČD, RegioJet a Leo Express. Pro všechny je stávající situace likvidační, nevýhodná dokonce pro stát, ale navenek je to příběh „úžasné konkurence Českých drah“, která je položena na levnějších základech, a to v případě palubního personálu RegioJetu na studentkách, studentech, brigádnické činnosti i Švarcsystému. Zatímco veřejnost má za to, že soukromí dopravci jezdí do Ostravy bez dotací, za rok 2014 obdržel RegioJet kompenzaci za žákovské jízdné 41,5 mil. Kč, Leo Expess 18 mil. Kč. V poslední době nastala neuvěřitelná situace, kdy železniční dopravní trh v České republice začali formovat a jsou do jeho liberalizace zaangažováni lidé, pocházející z řad výkonného managamentu Student Agency, resp. Regiojetu, a Leo Expresu. Tito začali radit „bezradnému“ Ministerstvu dopravy dokonce v boji proti ČD.
Nelze zpochybnit jakoukoliv snahu o férovou veřejnou soutěž v rámci otevírání trhu ve veřejné železniční osobní přepravě, která by měla jasná a nediskriminační pravidla pro všechny dopravce a k tomu vytvořené podmínky. Po sérii neúspěchů u ÚOHS se ukazuje, že Ministerstvo dopravy takové podmínky neumí vytvořit, natož pak vypsat férovou soutěž.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV