Jindřich Berounský: Ministr dopravy bilancuje, Ferda Mravenec transparentně tuneluje?

22.09.2017 8:29

Dan Ťok bilancoval při příležitosti 1000 dnů ve funkci ministra dopravy. Tisková zpráva Ministerstva dopravy, která zvala na bilanční tiskovou konferenci, připomněla, že Dan Ťok se stal teprve třetím ze 17 ministrů od roku 1993, který řídí resort dopravy déle než 2 a tři čtvrtě roku.

Jindřich Berounský: Ministr dopravy bilancuje, Ferda Mravenec transparentně tuneluje?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok

Předně je třeba konstatovat, že tisková zpráva byla hodně zavádějící. Resort dopravy v České republice chtěl asi ministr dopravy Dan Ťok skutečně řídit, ale vzdal to. Zejména doprava na železnici přežívá ve stále větším chaosu, toho času spíše jako nějaká blíže nespecifikovatelná divize Agrofertu, hledající, respektive snažící se vyrábět perpetuum mobile na finance pro penězovod a lidi z „líhně Agrofertu“.

Aktuálně je zajímavá kauza náměstka ministra dopravy Milana Ferance. Aniž by na železnici jako zasloužilý voják a dlouholetý odborník na zemědělství něčemu rozuměl, hýbe právě  železnicí prostřednictvím série protichůdných funkcí a střetů zájmů v rozporu se zákonem o korporacích a evropskou legislativou.

Posuďte sami, výčet funkcí je nadlidský. Milan Feranec je

  • předseda dozorčí rady Českých drah, a.s.
  • předseda dceřinné společností Českých drah ČD - Telematika a.s.,
  • předseda dceřinné společnosti Českých drah ČD - Informační Systémy, a.s.
  • místopředseda správní rady Správy železniční dopravní cesty, s.o.
  • předseda Výboru pro audit Správy železniční dopravní cesty, s.o.

Jeho kontroverzní spojení funkcí a střet zájmů vynikly při převodu části závodu ČD, tzv. převodu nádraží na SŽDC, kde to měl hodně těžké a musel zvládnout nezvládnutelné. V orgánu SŽDC byl nucen bojovat za co nejlepší podmínky pro SŽDC a jako předseda dozorčí rady ČD přirozeně za co nejlepší podmínky pro ČD. Jedním z výsledků doposud nedořešené a ne zcela povedené transakce je, že ČD platí SŽDC poplatek za dopravní cestu i tam, kde koleje vedou po pozemku ČD a měly by tak spíše poslat SŽDC pěkně tučnou fakturu za pronájem pozemku pod kolejemi. To vše s péčí řádného hospodáře.

Pozoruhodný je nedávný husarský kousek Milana Ferance kolem chystaného nákupu společnosti Chaps dceřinou firmou Českých drah ČD – Informační systémy, proti kterému se zvedla hodně silná vlna nevole. Paradoxem je, že ČD, resp. ČD IS (obojí pod dozorem pana Ferance), nechaly firmu Chaps vyrůst ze svých zakázek, aniž by si pořídily potřebné licence k systémům, které Chaps dodal a dostaly se do závislosti na tomto dodavateli. V této souvislosti vyvstává velmi nepříjemná otázka, co si ČD za svoje dosavadní investice pořídily, zda jsou a případně proč nejsou vůbec vlastníky software, na kterých dlouhou dobu spolupracovaly, kde jsou vlastně licence, zdrojové kódy a příslušná dokumentace?

Podle dostupných informací dozorčí rada ČD v čele s Milanem Ferancem schválila půjčku 400 mil. Kč pro ČD – IS na nákup Chapsu a jeho skupiny. Strategicky je nákup Chapsu, na kterém jsou ČD závislé, správný, nikoliv však suma, která udivuje hned z několika důvodů. Ten nejpikantnější je, že ČD si kupují od Chapsu za 300 mil. Kč produkty, sdružené v projektu modernizace informačních systémů (MISOP), rozděleném na X projektů ve více etapách, a teď si mají koupit ještě za 400 mil. Kč jejich autora, resp. know-how cca 90 programátorů a společnost s ručením omezeným se základním kapitálem 260 tis. Kč, která od roku 2013 nedodává do sbírky listin v obchodním rejstříku účetní závěrky. Firma letos přišla o monopol v případě vyhledávače spojení IDOSu, a tím se ještě její hodnota snížila. Vloni se přitom nabízela za 120 – 150 mil. Kč. Plánovaná operace za 400 mil Kč se jeví jako předražení nejméně o 200 mil. Kč, když kupní cena přesahuje více než 11 násobek EBITDA. Oblast IT v dopravě je však velmi specifická a mohou jí rozumět vojáci i zemědělci. Stačí se podívat do Vltavy, dlouze zamyslet a posudek či jakákoliv forma auditu zkrátka potvrdí, že 400 mil. Kč je správně.

Jindřich Berounský
Svaz odborářů služeb a dopravy

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

15:52 Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

Končící Evropská komise zkouší ještě udat strategii pro příští volební období, s nejasnými návrhy, n…