Jindřich Berounský: Nový regulátor české železnice?

01.03.2017 10:30 | Zprávy

Česká železnice má konečně předsedu nového regulačního úřadu v dopravě. Ministerstvo dopravy (MD) po dvou zpackaných výběrových řízeních naplnilo to, co Evropská unie požadovala již k červnu 2015. Obdivuhodný výkon!

Jindřich Berounský: Nový regulátor české železnice?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak

Takřka dvouleté zpoždění přešel strašák jménem Brusel bez větší výtky a cesta k výběru toho správného člověka, který má sestavit úřad, byla trnitá. Je „staronový hlídač drážní legislativy“ Pavel Kodym a bez pochyby fundovaný odborník na železnici tím pravým, kdo bude regulovat přístup dopravců na železnici a řešit spory?  To vše ukáže čas a také další personální obsazení pro budoucnost železnice důležitého úřadu, který má účinkovat od 1. dubna letošního roku. Malé ohlédnutí do minulosti je však varovné a dá se předpokládat, že džungle na české železnici, kde může jezdit kdokoliv i z plezíru, ještě zhoustne.

Na počátku stály dva zákony (č. 319/2016 Sb. a 320/2016 Sb.), prapodivně sestavená hodnotící komise zcela závislá na Ministerstvu dopravy, byť EU požadovala pravý opak, velice obecně definované podmínky výběrového řízení, jehož výsledkem byli dva vítězové se stejným počtem bodů. Bravo! Toto se jen tak nevidí po písemném testu a ústním pohovoru, ze kterých by bylo zajímavé vidět podklady. Jeden z vítězných uchazečů, bývalý generální ředitel ČD Dalibor Zelený, byl následně panem ministrem Ťokem odmítnut údajně z důvodu soudního sporu s ČD. Členové výběrové komise,  zdá se, nečtou veřejný tisk, když na tuto údajnou překážku, která je obecně známá, přišli až po skončení výběrového řízení. Ministerstvo se nakonec přiklonilo k Pavlu Kodymovi. Ten však prošel až na druhý pokus. Vláda s jeho jmenováním napoprvé nesouhlasila, ale nikoliv z důvodu politických, jak bylo v médiích prezentováno, ale právě z důvodu velmi chabého odůvodnění ze strany MD a netransparentního výběrového řízení. Ovšem to by nebylo MD, aby z toho opět nevybruslilo. Tentokrát v podobě ultrakrátkého výběrového řízení, kam byl opět připuštěn Dalibor Zelený. Ano, ten, který se nelíbil v 1.kole pro svůj možný střet zájmu s ČD. Obměněná hodnotící komise opět nečetla noviny, ale hádejte, kdo vyhrál. Konečně správně Pavel Kodym. Tedy napodruhé prověřený a ideální kandidát, chtělo by se zvolat.

Vybraný „nestranný“ předseda, jehož předností je dle ministra dopravy bývalá pozice ředitele Drážního úřadu v letech 2003 – 2013, má však stopu poněkud jinou. V čele Drážního úřadu zavíral oči nad některými ustanoveními zákona o drahách, jejichž naplňování musí primárně hlídat. Vzhledem k dočasné amnézii hodnotící komise a jejímu nezájmu o veřejný tisk se však není čemu divit, že se na tuto slabost jaksi zapomnělo. Rovněž je nezbytné připomenout, že Pavel Kodym má velmi dobré vztahy s náměstkem MD Kopřivou a náměstek Kopřiva odvážně vytrhl trn z paty ministru dopravy v kauze mýta podpisem dodatku s Kapschem. A již to do sebe zapadá….

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Nerostné bohatství na Ukrajině

Na CNN jste tvrdil, že Ukrajina již nerostné suroviny, které jsou na jejím území nevlastní, že je vlastní někdo jiný. Jak to víte? Myslíte, že tak na USA šije nějakou boudu, a proto došlo i k vyhrocení oné schůzky, kde se měla smlouva podepsat? A kdo je tedy podle vás vlastní?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Proč si lidé pořizují děti?

14:41 Petr Hampl: Proč si lidé pořizují děti?

Druhý pohled Petra Hampla