Jiří Bezák: V boji proti terorismu nezaměňujme následek za příčinu!

12.01.2015 19:35

O terorismu a boji proti němu bylo mnohé napsáno i řečeno. Nedávný brutální útok islámských teroristů v Paříži vybízí k hlubokému zamyšlení. Kde se stala chyba? Jsou západní politici schopni sebereflexe? Uhájíme si svobodu a demokracii? Uhájíme mír?

Jiří Bezák: V boji proti terorismu nezaměňujme následek za příčinu!
Foto: Hans Štembera
Popisek: Podepisování kondolenční knihy před francouzkou ambasádou v Praze. Lidé tak vzdali poctu nesmyslným obětem teroristických útoků ve Francii

Hlavní dnešní téma - islámský terorismus - mimo jiné překrývá i ukrajinskou krizi. Toto téma však vyžaduje hlubokou analýzu.

1. Kde a proč vzn?ikl islámský terorismus?

Dnes už je těžké přesně definovat kdy a kde je počátek islámského terorismu. Snažme se však najít odpověď na otázku: PROČ VZNIKL?

Mnozí politologové a analytici se shodují v tom, že je to odpověď frustrované islámské komunity hlavně na sociální dopady na islámské imigranty, přistěhovalce a uprchlíky z arabských zemích. Samozřejmě tito lidé přišli a přicházejí do zemí EU za vidinou dosažení kvalitativně lepšího života, než toho, který žili v zemích svého původu. Rozčarování  se však dostaví ihned poté, kdy přijdou o zaměstnání a propadnou se z mírné prosperity do bídy. Navíc tato islámská komunita se často nachází v předměstských ghettech, kde bují kriminalita, drogy a násilí. To, že islámští vyznavači jsou navíc oproti např. romské komunitě radikálnější a ortodoxnější ve vztahu k náboženství je o to více rizikovější pro demokracii a svobodu v Evropě.

2. Proč islámské přistěhovalectví je pro EU rizikové a nebezpečné pro svobodnou a demokratickou společnost?

Každý, kdo hájí demokracii a svobodu vyznání a projevu, je si vědom toho, že svoboda moje končí tam, kde začíná svoboda toho druhého a jeho končí tam, kde začíná svoboda moje. V náboženstvích, která jsou pokrokem i prokletím lidstva v jednom, je to obzvláště důležité si to připomínat! Jednotlivá náboženství ve své historii tzv. expandovala do celého světa s cílem šířit víru mezi bezvěrce. A tak se stalo, že se střetávala velmi ostře i vojensky např. křesťanská víra s tou muslimskou i při křížových výpravách. Západní křesťanská společnost časem získávala hlavně ekonomickou převahu nad muslimskou společností Blízkého východu, a tím se ještě více prohloubila politická i ekonomická nerovnost těchto dvou kultur. Dnešní svět sice je z velké části pozitivně ovlivňován demokratickými procesy, ale jak dojde k násilnému vojenskému vyvážení západní demokracie do islámského světa, vzniká zákonitě opozice proti takovémuto procesu vnutit demokracii islámské společnosti.

Krátce řečeno, tak jako kdysi Sovětský svaz vývozem komunismu na tancích (např. v roce 1968 v Československu) pohřbil komunismus v Evropě, dnes stejné chyby se dopouštějí USA vývozem kapitalismu na dronech, raketách a bombardérech v islámském světě tak, že nakonec ten kapitalismus taky pohřbí!

3. Znamená to, že islámský terorismus je odpovědí na americké tažení do islámského světa?

Nedá se to vyloučit. Není to tak dávno, kdy USA flagrantně porušily mezinárodní právo a podnikly rozsáhlou agresi vůči svrchovanému nezávislému státu Iráku, s cílem svrhnout zdejšího diktátora. Zástěrkou důvodu k agresi jim byl neexistující arzenál zbraní hromadného ničení v držení tohoto diktátora. Rozvrácením země s více než 20 miliony obyvatel islámského vyznání se akceleroval proces radikalizace šíitského a sunnitského obyvatelstva navzájem a zloba vůči západním agresorům. Rovněž boje NATO v Afghánistánu, další islámské zemi a bombardování pákistánského pohraničí, ovládaného Al-Kajdou, nebo americký výsadek v Somálsku, více a více radikalizovaly zdejší islámské extrémní síly. Navíc otevřené americké nepřátelství vůči syrskému diktátorovi a podpora jeho oponentů ve zdejší občanské válce napomohly vzniku ISIL - Islámského státu na území Iráku a Sýrie. Zdejší radikální islámští  fanatici pak už jen za peníze, utržené z irácké ropy, v Evropě verbovali do svých řad právě ty frustrované nezaměstnané, zchudlé souvěrce např. z francouzských předměstských ghett.

4. Z toho plyne nenávist vůči západním demokratickým hodnotám?

Islámská víra a Korán, samy o sobě, jsou ve vztahu ke křesťanům - bezvěrcům - "nevěřícím psům"  vykládány tak, že povinností každého muslima je z bezvěrce (rozuměj islámského bezvěrce) udělat věřícího ( rozuměj muslima). V opačném případě (nepřijetí islámské víry) je považován za nepřítele islámu. Přičteme-li k tomu pokus Západu podněcovat "Arabské jaro" v zemích jako je Sýrie, Libye, Egypt, Jemen atd. a americkou agresi v Iráku a bezvýhradnou podporu evropských západních zemí USA v Afghánistánu a navíc bezvýchodnou sociální situaci mnohých islámských imigrantů v zemích EU, pak existují 3 důvody proč se pomstít Západu. Z pohledu islámského radikálního extrémistického myšlení o Západu: "Lidé v EU se nechtějí podřídit islámské víře, okupují nás a využívají a navíc naši souvěrci v EU jsou v bídě." Nejsmutnější na tom je to, že toho zlého džina z lahve vypustili váleční stratégové, štváči a intrikáni v USA, ale s problémy se bude muset vypořádat americký protektorát - Evropská unie!

5. Jak z toho začarovaného kruhu ven?

Je nejprve zapotřebí, aby občané i politici Západu, tj. USA a EU, si uvědomili, že nechceme-li, aby muslimové nám vnucovali svoji víru, nesmí Západ, budovaný na křesťanských základech a hodnotách, vnucovat násilím svou kulturu v islámském kulturním prostředí. Je třeba naučit se vzájemnému kulturnímu respektu, jednat o společných hodnotách a najít průsečík toho, co je akceptovatelné z obou stran. Obě strany, tj. křesťanský Západ a muslimský Východ, se musí dohodnout na vzájemném respektování kultur. V praxi to znamená, že my Evropané budeme dodržovat jejich zákony a zvyklosti na území muslimských států a oni (muslimové) budou dodržovat naše zákony a zvyklosti na území států EU.

6. A jak řešit situaci se syrskými a jinými islámskými uprchlíky?

Tento problém musíme rozdělit do dvou kategorií. První skupinou jsou imigranti a uprchlíci, kteří na lodích připlouvají například do Itálie, Řecka a Španělska. Druhou skupinou jsou již zde v EU, např. ve Francii, žijící muslimové.

U první skupiny je nutné vyjednat z bohatými státy Perského zálivu, tj. Kuvajtem, Saudskou Arábií, Bahrajnem, Katarem a Spojenými arabskými emiráty, aby tyto země uprchlíky převzali, ubytovali a sociálně zabezpečili na svém území - na území, kde nebudou vytrženi z islámského prostředí a vrženi do kulturně cizího evropského prostředí.  Zároveň je třeba, aby především USA a EU s arabskými státy převzaly garanci nad tím, že všechny konflikty na Blízkém východě společnými silami i za přispění Ruska budou ukončeny smírem. Tím, že bude dosaženo míru, může být evropská finanční pomoc cílena na obnovu infrastruktury v Iráku a Sýrii, čímž bude obnoven život ve zničených městech a obcích a uprchlíci se budou moci z uprchlických táborů vrátit domů, budovat, žít, pracovat a milovat své blízké ve svém domácím prostředí.

U druhé skupiny, zde v EU již žijících muslimů, je nutné, aby občané EU, vyznávající islámskou víru, dodržovali zákony a zvyklosti evropské země, v niž našli azyl. V opačném případě je nutné, aby EU dojednala například s bohatou Saudskou Arábií, aby ta tyto v Evropě nepřizpůsobivé občany muslimské víry repatriovala. Přispěje to k uklidnění situace v EU a k demokratizačnímu pokroku v samotné Saudské Arábii.

7. Je možné, že západní politici překročí svůj stín a nebudou tyto kroky vydávat za xenofobní, narušující multikulturalismus?

Na tuto otázku si budou muset odpovědět odpovědní politici EU. Navržené kroky nejsou xenofobní, ale praktické, směřující k uklidnění situace v EU. Nestačí vyjít do ulic Paříže a křičet: " My všichni jsme Charlie!" K problému je potřeba se postavit čelem. Ten problém někdy a někde vznikl. Na každé PROČ je třeba hledat odpověď PROTO. Předpokládám, že problémem se budou zabývat i europoslanci a sociologové, historici a psychologové. Problém je složitý a neexistuje jednoduché řešení. Nicméně řešení existuje - je v našich hlavách a myslích.

Nebuďme naivní a nedomnívejme se, že muslimský svět se pokloní před tím západním tak, jako je mylné se domnívat, že před USA se bude klanět Rusko nebo Čína či Indie. Dnešní svět je tak trochu jiný a pokud to rychle stratégové v USA a NATO či EU nepochopí, dojde k zániku západní demokratické civilizace.

Závěrem bych rád evropským vrcholným politikům připomněl krutou pravdu: " Zamyslete se samy nad sebou samými. Udělali jste všechno pro mír na světě? Jste schopni racionálně řešit mírovou cestou spory s Ruskou federací v tzv. Ukrajinské krizi? Jste schopni komunikovat a domluvit se s bohatými arabskými zeměmi na repatriaci jejich souvěrců na muslimskou půdu?

Kdosi moudrý kdysi řekl:" Není třeba desítky let  dávat darem potravu rybářovi, kterému vichřice na moři zničila loďku a sítě. Je třeba co nejdříve mu darovat novou loďku a rybářské sítě, aby vyplul na moře a obživu si na zbytek života zajistil sám.

Jiří Bezák dne 12.1.2015

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Bezák - profil

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

12:26 Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

Chtěl bych se dožít toho, až naše silnice budou brázdit jen elektrické vozy. Jak říkají pirátští pos…